hersenmist burn-out

Wat is brain fog (hersenmist)? Je leest het hier! + tips

Iedereen maakt het wel eens mee: niet op een woord kunnen komen of ineens je verhaal kwijt zijn. Of je loopt naar de keuken, opent de koelkast, en vraagt je af wat je eigenlijk kwam pakken. Als je regelmatig last hebt van brain fog (hersenmist),  lees dan verder. In dit artikel vind je namelijk meer informatie over brain fog/hersenmist. Mensen die AD(H)D of ADD hebben kunnen last krijgen van brain fog, maar ook als je een burn-out hebt of veel last hebt van stress, loop je kans op hersenmist.

Wat is brain fog of hersenmist?

Het woordenboek van Merriam-Wester definieert brain fog als: “een veelal tijdelijke staat van afgenomen mentale scherpte die wordt gekenmerkt door een onvermogen tot concentratie, helder denken en redeneren. Het voelt alsof je watten in je hoofd hebt, waar je hersenen zouden moeten zitten”.

Hersenmist is geen medische aandoening. De term – brain fog in het Engels – wordt gebruikt voor bepaalde symptomen die je denkvermogen kunnen beïnvloeden. Als je last hebt van hersenmist voel je je verward, ongeorganiseerd en vind je het moeilijk om je te concentreren. Iemand die last heeft van brain fog vind het daarnaast lastig om gedachten onder woorden te brengen (Bron: WebMD).

hersenmist symptomen brain fog

Symptomen van brain fog/hersenmist

Brain fog, of hersenmist, is dus te herkennen aan een verstoorde concentratie en warrige gedachtes. De symptomen van hersenmist kunnen overal opduiken: Je hebt moeite een gesprek te volgen en op je werk heb je moeite routinetaken uit te voeren. Om de dag door te komen heb je misschien wel enorme sloten koffie nodig. De symptomen van brain fog zijn:

  • Verstoorde concentratie
  • Warrige gedachten
  • Moeite om een gesprek te volgen
  • Hoofdpijn
  • Wazig zien
  • Misselijkheid

Wat veroorzaakt brain fog/hersenmist?

Brain fog betekent dat je hersenen niet goed functioneren. Daar kunnen allerlei oorzaken voor aan te wijzen zijn. Denk aan voeding, burn-out, stress, slaapproblemen, depressie, angst, hormoonschommelingen, een verstoorde schildklier en medicatie.

wat is brain fog

Brain fog/hersenmist door ‘verkeerde' voeding

Verkeerde voeding kan leiden tot hersenmist. Een tekort aan vitamine B12 of vitamine D bijvoorbeeld, kunnen zorgen voor brain fog. Bij sommige mensen kunnen gluten een ontstekingsreactie oproepen die tot brain fog leidt. Ook als je teveel suiker eet kan brain fog optreden. Ook kan iedere vorm van overeten tot brain fog leiden.

Brain fog door ongezond slaappatroon, stress, depressie & angst

Slaapproblemen en stress kunnen ook zorgen voor hersenmist. Als je te weinig of onregelmatig slaapt krijgen je hersenen te weinig tijd om de dag te verwerken. Daardoor begin je de dag met een brein dat al bijna vol zit. Er kan niks meer bij, waardoor je prikkels moeilijker kunt verwerken. Hierdoor kan hersenmist optreden.

Stress heeft een vergelijkbaar effect. Door stress blijven je hersenen continue “aan” staan, waardoor je de batterij niet kunt opladen. Hetzelfde geldt voor depressie en angststoornissen. Ook deze aandoeningen kunnen leiden tot brain fog.

Hersenmist & burn-out

Als je een burn-out hebt kunnen er verschillende symptomen optreden. Hersenmist is daar één van. Zelf heb ik ook ervaring met hersenmist & burn-out. Toen ik 8 jaar geleden een burn-out had, had ik regelmatig het gevoel alsof er watten in mijn hoofd zaten. Als ADD'er had ik altijd al concentratieproblemen, maar tijdens mijn burn-out was dit nog erger.

Ik kan me nog wat gekke situaties herinneren, bijvoorbeeld een situatie waarin in een knoop in mijn sjaal wilde leggen, maar niet meer wist hoe dit moest.

Hersenmist is voor velen één van de vervelendste symtpomen van burn-out.

hersenmist burn-out brain fog

Hormoonschommelingen kunnen zorgen voor hersenmist

Bij vrouwen kunnen ook hormonale veranderingen tot brain fog leiden. Hersenmist kan het gevolg zijn van bijvoorbeeld zwangerschap en bevalling of menopauze.

Verstoorde schildklier kan zorgen voor brain fog

Hormonale schommelingen kunnen het gevolg zijn van een niet goed werkende schildklier. De schildklier is het orgaan dat allerlei hormonen produceert die je hard nodig hebt. Je spijsvertering, je hartslag, je ademhaling en de menstruatiecyclus worden allemaal aangestuurd vanuit de schieldklier.

Wanneer je merkt dat je niet alleen last hebt van brain fog, maar ook van vermoeidheid, plotselinge verandering in het gewicht, spijsverteringsklachten en spierverslapping is het slim de huisarts je schildklier te laten onderzoeken.

Brain fog als bijwerking van medicatie

Sommige medicijnen kunnen brain fog als bijwerking hebben. Lees daarom eerst de bijsluiter om te kijken of dát misschien de oorzaak van jouw hersenmist is.

hersenmist burn-out stress

Wat te doen om de hersenmist (brain fog) aan te pakken?

Nu we weten wat brain fog veroorzaakt, liggen een aantal tips om brain fog aan te pakken voor de hand. Andere tips zijn misschien wat verrassender.

Wat te doen bij brain fog #1 Gun je spijsvertering rust

Als de oorzaak van je brain fog in je spijsvertering te vinden is, kan het helpen om te vasten. Je hoeft als je gaat vasten niet meteen een week op sapjes te leven. Kies bijvoorbeeld voor intermitterend vasten (intermittent fasting). Bij intermittend fasting is de periode tussen je eerste en je laatste maaltijd op een dag korter dan je gewend bent. Verleng de tijd tussen je avondeten en je ontbijt steeds een beetje, tot er 12 uur tussen zit. Door de honger activeer je ketogenese, wat je brein sneller helpt herstellen. Je kunt dit het beste onder begeleiding doen.

Wat te doen bij brain fog #2 Zorg dat je goed eet – voed je hersenen

Of je aan het vasten bent of niet, het is belangrijk om je hersenen (en je lichaam) te voeden. Zorg dus voor gezonde maaltijden. Je brein bestaat grotendeels uit vetten en eiwitten. Het is belangrijk dat je daar genoeg van binnen krijgt. Laat geraffineerde suikers en eten uit pakjes en potjes zo veel mogelijk staan. Eet zo puur mogelijk.

Het paleo-dieet, en dan vooral de plantaardige variant ervan, kan wonderen doen. Met dit dieet eet je heel veel groente, gezonde vetten, eiwitten en een overdosis antioxidanten en Q10. Dit dieet vult eventuele voedingsstoffen die je tekort komt aan en geeft je brein een kickstart.

hersenmist oorzaken brain fog

Hersenmist oplossen #3 Zorg dat je genoeg slaapt

Over voor de hand liggende tips gesproken: als slaaptekort brain fog veroorzaakt, is het natuurlijk belangrijk om ervoor te zorgen dat je goed slaapt. Ga op tijd naar bed, ook als je het druk hebt. Gun je brein de tijd om te herstellen. Zeven á acht uur per nacht heb je écht nodig om scherp te zijn.

Hier vind je tips bij slaapproblemen. Heb je extra ondersteuning nodig? Bekijk het artikel over 100% natuurlijke slaapmiddelen.

Wat te doen bij brain fog #4 Ontspan en voorkom stress met yoga en meditatie

We gaven al aan dat stress brain fog tot gevolg kan hebben. Yoga en meditatie zijn effectieve manieren om stress te verminderen of zelfs voorkomen. Het beoefenen van yoga of meditatie zorgt er niet alleen voor dat je minder stress ervaart, maar ook voor helderheid in je hoofd. Een fijne bijwerking: je gaat je ook lekkerder voelen in je lijf.

Ga de stress ook op andere manieren te lijf. Kijk bijvoorbeeld of je de oorzaak van stress kunt wegnemen. Of neem af en toe eens een middagje vrij en doe leuke dingen. Het beste medicijn tegen stress is genieten!

Is meditatie nieuw voor jou, of wil je er meer over leren? Bekijk wat Mindfulness voor jou kan betekenen. Mindfulness heeft mijn leven volledig veranderd in vele opzichten, en is ook bij stress, angst, depressie en burn-out een absolute must! Als je bij jou in de buurt geen mindfulness cursus kan volgen, bekijk dan deze online cursus Mindfulness.

hersenmist symptomen wat is brain fog

Wat te doen bij hersenmist #5 Beweeg iedere dag

Iedereen weet dat lichaamsbeweging gezond is, en ook wanneer je last hebt van hersenmist is het advies; ga dagelijks bewegen!

Je moet het echter wel met beleid doen. Als je op zondag een marathon rent en de rest van de week op de bank ligt kom je nergens. Dat levert alleen maar stress op, want je lichaam interpreteert het rennen op zondag als een vluchtreactie. Beweeg daarom elke dag een beetje. Een half uur tot een uur matige lichaamsbeweging is een goed begin. Ga bijvoorbeeld lekker wandelen. Frisse buitenlucht en de zon (vitamine D!) doen ook wonderen.

Raadpleeg je huisarts bij aanhoudende brain fog

Als je nog niet zo lang brain fog ervaart, of je hebt er slechts zelden last van, dan kunnen de bovenstaande tips je helpen om het probleem op te lossen. Met een paar kleine aanpassingen in je dagschema en voedingspatroon kun je al heel veel winst behalen.

In de meeste gevallen is brain fog tijdelijk. Het is vervelend, maar relatief onschuldig. Maar er zou meer aan de hand kunnen zijn.

Dus als je merkt dat je –ondanks onze tips- regelmatig niet op woorden kunt komen, of treden andere symptomen van hersenmist vaker op? Dan is het tijd voor professionele ondersteuning. Maak een afspraak met je huisarts en wees open en eerlijk over de symptomen. Als de huisarts er zelf niet over begint, vraag dan of het aan je schilklier zou kunnen liggen.

Bronnen

Harvard
WebMD

Dit artikel bevat affiliate links. Wanneer je een product via de link koopt, steun je leuklevenmetadd.nl. Super bedankt daarvoor! 🙂 Natuurlijk promoot ik alleen artikelen waar ik achter sta, en betaal jij niets extra’s. Ik ben een wannabe-minimalist en zal altijd aanbevelen om een product alleen te kopen wanneer het écht iets toevoegt aan je leven. Of zoals Marie Kondo zou vragen: ‘does it spark joy?’ 

Hey, jij daar!

Volg ons op de socials voor meer tips, ervaringsverhalen en een dosis extra inspiratie voor je Unieke Brein. Wil je je verbinden met gelijkgestemden? Onze community is een veilige plek waar je ervaringen deelt, vragen stelt & nieuwe vrienden maakt.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top