moeite met focus
ADD oplossingen,  ADD problemen

Moeite met focus? Minder dagdromen en betere concentratie met deze tips

Ze is gewoon een dagdromer”. Wanneer je ADD hebt heeft iemand dit vast eens over je gezegd. Één van de kenmerken van ADD is namelijk moeite met focus hebben én heel veel dagdromen. Dagdromen lijkt leuk, maar teveel dagdromen heeft een directe invloed op je productiviteit en succes. In dit blog deel ik tips voor meer focus en een verbeterde concentratie.

De gevolgen van moeite met focus hebben en teveel dagdromen

Dagdromen is natuurlijk heerlijk (soms), maar het belemmert je ook in je functioneren. Wanneer je moeite met focus hebt en teveel dagdroomt, mis je belangrijke informatie en misschien zelfs wel afspraken, omdat je de tijd uit het oog verliest. Teveel dagdromen leidt tot uitstelgedrag, vergeetachtigheid, de neiging dingen kwijt te raken, gebrek aan oog voor detail en een ongemotiveerde indruk maken op anderen. Wanneer je je tijd niet efficiënt besteedt raak je achter op je leeftijdsgenoten, of dit nu op school is, thuis of op je werk.

Dit zorgt voor slaapproblemen, stress en misschien zelfs wel burn-out.

Het belang van je focussen op de juiste dingen

Je focussen betekent dat je je concentreert op één taak, zonder afgeleid te raken. Je focus of concentratie heeft een grote invloed op jouw leven.

Sta even kort stil bij de volgende uitspraak:

“De kwaliteit van je focus bepaalt de kwaliteit van je leven”

Dit is best een statement he? Maar waarom klopt deze spreuk? Dit is om verschillende redenen: (1) wat je aandacht geeft groeit, (2) wanneer je je focust op positieve dingen zul je je fijner voelen, wanneer je je vooral focust op negatieve dingen zul je je minder fijn voelen, en (3) wanneer je je goed kunt focussen krijg je dingen voor elkaar (op studie- en werkgebied maar bijvoorbeeld ook bij een hobby, zoals het leren bespelen van een instrument).

moeite met focus

Focus en concentratieproblemen tips

Nu is het tijd voor de tips voor meer focus, of ben je al afgeleid ;-)? Met de volgende tips verbeter je je focus en concentratie.

Tip 1: Yoga voor meer focus

Het feit dat je moeite hebt met focus betekent niet dat je het niet kan, maar dat je het niet hebt getraind. Net zoals het trainen van je spieren, kun je je hersenen ook trainen. Je hersenen train je bijvoorbeeld tijdens yoga.

Yoga is niet alleen heerlijk om te doen. Tegelijkertijd is het één van de beste manieren om je focus en concentratie te trainen. Bij yoga leer je je te focussen op je ademhaling, zodat je je aandacht naar binnen keert. Bij yoga gaat het ook om focussen op de positieve dingen, op de dingen die je belangrijk vindt en op ruimte en energie, in plaats van op spanning en stress.

Inmiddels doe ik ongeveer 5 jaar aan yoga en het heeft mijn focus en concentratie enorm verbeterd. Toen ik 5 jaar geleden begon met Body Balance merkte ik bijna meteen verschil. We deden tijdens deze lessen veel balansoefeningen. Ik ben een streber en tijdens zo’n oefening kon ik me goed concentreren. Zonder focus krijg je zo’n oefening namelijk niet voor elkaar. Direct merkte ik dat ik in het dagelijks leven ook meer focus had. Geweldig he, hoe dat werkt?

Tip 2: Meditatie voor meer focus

Een andere perfecte manier om je focus en concentratie te trainen, is meditatie. De definitie van meditatie is als volgt.

Meditatie is onafgebroken concentratie op een bepaald object voor een bepaalde periode.”

In 2018 werd een 7-jarige studie gepubliceerd in Springer’s Journal of Cognitive Enhancement, waarmee werd aangetoond dat meditatie een positieve invloed heeft op focus en concentratie en zelfs leeftijdsgerelateerde mentale achteruitgang kan voorkomen.

Mediteer je nog niet? De hoogste tijd om ermee te beginnen dus ;-). Waarschijnlijk stuit je in het begin op weerstand en denk je regelmatig ‘dit is niks voor mij’. Dit geldt voor alle nieuwe dingen die je moet leren en hier moet je even doorheen.

Toen ik bij de huisarts terecht kwam en een burn-out bleek te hebben, ging ik meteen een 8-weekse Mindfulness training doen. De eerste 2 tot 3 weken vond ik het enorm lastig om de dagelijkse opdrachten vol te houden. We moesten bijvoorbeeld 30 minuten mediteren met een bodyscan, waarbij je je aandacht verplaatst langs alle delen van je lichaam. Ik vond het verschrikkelijk in het begin. Toen ik na een paar weken merkte dat het een positieve invloed had op mijn focus en concentratie maar óók op mijn gezondheid (ik had een lagere bloeddruk), wilde ik blijven mediteren.

Inmiddels werk ik weer fulltime. Wanneer ik me goed voel vergeet ik te mediteren, maar na een paar weken merk ik dat mijn focus, concentratie, humeur én mijn energie verslechteren. Wanneer ik dit merk, pak ik het mediteren meteen weer op.

concentratieproblemen tips

Tip 3: Neurofeedback bij ADD/moeite met focus

Een andere manier om je focus te verbeteren is d.m.v. neurofeedback, een behandelingsmethode waarmee je je hersenen balanceert en optimaliseert. Door de hersengolven te meten tijdens verschillende activiteiten, kan er direct feedback worden gegeven op specificieke hersenactiviteit. Het doel is het bewust onder controle krijgen van hersenactiviteit, kortom: met neurofeedback leer je je focussen.

Zelf heb ik geen ervaring met neurofeedback, maar tijdens groepstherapie bij PsyQ ADHD voor volwassenen, hoorde ik veel positieve verhalen.

Tip 4: Je aandacht trainen met wekkers

Als ‘ADD’ers’ springen we van de hak op de tak. Misschien heb je net zoals ik altijd 15 tabbladen openstaan op je laptop en wissel je de ene taak af met de andere. Het is veel efficienter om je te focussen op één taak. Dit kun je trainen door een wekker of timer te zetten.

Heb jij moeite met focus? Pas de volgende timer-methode toe.

Begin met het zetten van een timer op 15 minuten. Spreek met jezelf af dat je je in die 15 minuten op één taak gaat concentreren. Gaat de wekker? Dan mag je weer terug in de ‘ADD-stand’. Wanneer je merkt dat je geen moeite meer hebt met 15 minuten? Maak er dan 20 van, en bouw de lengte op deze manier op.

Zelf werk ik ook met wekkers en inmiddels kan ik me makkelijk 30 minuten (op slechte dagen) tot ruim een uur (op goede dagen) concentreren op een taak. Door dit te trainen zijn mijn focus, concentratie en productiviteit enorm verbeterd.

Stiekem gebruik ik wel altijd een noise cancelling koptelefoon, om afleidingen in de vorm van geluid uit te sluiten.

Tip 5: etherische olie bij moeite met focus

Het klinkt misschien gek, maar ook etherische oliën kunnen je helpen als je moeite met focus en concentratie hebt. Sommige etherische oliën zijn namelijk in staat om de hersenen onmiddelijk te stimuleren. Het emotionele gedeelte van onze hersenen staat direct in verbinding met het reukepitheel, en dit weefsel communiceert de effecten van geur naar onze geest.

De volgende etherische oliën helpen bij focus en concentratie (klik op de naam van de olie om hem direct te bestellen):

Je kunt de olie bijvoorbeeld aanbrengen op je slapen, maar ik vind het ook fijn om het in mijn kamer te verspreiden met een cool mist diffuser. Let er bij de aanschaf van een diffuser op dat hij geen geluid maakt, van BPA-vrije materialen is gemaakt en de mist niet verwarmt, want dan verlies je de voordelen van de olie.

Misschien vind je dit ook interessant:

2 reacties

  • Natalie

    Ik heb je blog over leven met ADD met veel interesse gelezen. Mijn zoon werd destijds op school met allerlei afkortingen gediagnosticeerd en iedereen vond dat hij maar medicijnen moest slikken. Hij kwam zelf met het idee van meditatie, wellicht ingegeven door zijn karateleraar. Hij is zonder medicijnen zijn schooltijd doorgekomen en is nu bezig voor zijn Master-degree.

    • JoseSchrijver

      Wauw, wat een inspirerend verhaal Natalie. Bijzonder dat hij daar zelf mee kwam!
      Knap dat hij nu bezig is met zijn Master.
      Lijkt het je leuk om hier een gastblog over te schrijven, in de categorie ‘succesverhaal met een stempel’?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *