magnesium adhd add
Natuurlijk gezond leven

Magnesium bij ADHD en ADD

Veel mensen – met name vrouwen – hebben een tekort aan magnesium. Daarnaast wordt er steeds meer bekend over de eventuele positieve effecten van een magnesium supplement voor ADHD. Een magnesium supplement kan ADHD-symptomen zoals hyperactiviteit en impulsiviteit verminderen. In dit artikel vind je informatie over ADHD en magnesium. Ook deel ik een aantal goede magnesium supplementen, want niet ieder supplement is goed opneembaar door je lichaam. Tot slot vind je links naar verschillende (Nederlands- en Engelstalige) onderzoeken naar magnesium en ADHD.

Let op: Ik ben geen arts, voedingsdeskundige of specialist. Dit artikel is geschreven op basis van ervaring en externe bronnen. De informatie in dit artikel is geen vervanging voor professioneel medisch advies. Neem bij vragen altijd contact op met een arts of andere gekwalificeerde zorgverlener. Een supplement dient als aanvulling en is geen vervanging voor een gezonde levensstijl.

Waarom magnesium nodig?

Magnesium is een belangrijk mineraal waarvan veel mensen een tekort hebben. Één van de veel voorkomende oorzaken van dit tekort is stress. Je lichaam heeft echter voldoende magnesium nodig om optimaal te kunnen functioneren. Magnesium reguleert neurotransmitters, spiercontractie en -ontspanning en heeft o.a. invloed op mentale functies, de (hart)spierfunctie en de bloeddruk. Dit mineraal is zeer krachtig tijdens stressvolle periodes (Bron: Ortho Health Foundation).

magnesium ADHD
Photo by Mutzii on Unsplash

Onderzoek naar magnesium en ADHD

Steeds meer onderzoeken – onderaan dit artikel vind je de bronnen – tonen aan dat volwassenen en kinderen met ADHD over het algemeen minder magnesium in hun lichaam hebben, dan mensen zonder de diagnose. Kinderen en volwassenen met ADHD hebben vaak zelfs een enorm tekort aan magnesium.

De gevolgen van een magnesiumtekort

Symptomen van een magnesiumtekort zijn:

  • Afname van het cognitieve vermogen
  • Moeite met informatie verwerking
  • Aandachtstekort
  • Verhoogde agressie
  • Stemmingswisselingen
  • Vermoeidheid
  • Slaapproblemen
  • Gebrek aan concentratie (Bron: Tiimo)

Deze symptomen zijn vergelijkbaar met de symptomen van ADHD.

Magnesium is onmisbaar bij ADHD

Een magnesium supplement kan een enorme positieve uitwerking hebben op kinderen en volwassenen met ADHD. Het verbetert de cognitie, informatieverwerking, de aandacht, de stemming en de concentratie. Daarnaast kan een magnesiumsupplement (of magnesium olie) de nachtrust verbeteren. Wanneer je goed slaapt heeft dit een enorme impact op de andere ADHD symptomen.

Magnesium kun je uit je voeding halen, maar het is lastig om voldoende magnesium uit je voeding te halen, zeker wanneer je al een tekort hebt. Een magnesium supplement als aanvulling – naast gezonde voeding – kan uitkomst bieden. Kies wel voor een supplement van goede kwaliteit (hierover later meer).

Magnesium uit je voeding halen

Het beste is natuurlijk om je magnesium uit je voeding te halen. Als dit niet voldoende lukt, kan suppletie uitkomst bieden.

Voeding die rijk is aan magnesium:

Magnesium zit in groente (spinazie, snijbiet, limabonen, boerenkool, erwten, raapstelen), bonen (witte en zwarte bonen, tofu, edamame, bruine bonen, kikkererwten, linzen), noten en zaden (hennepzaad, pompoenpitten, lijnzaad, paranoten, sesamzaad, chiazaad, cashewnoten, amandelen, pinda’s), granen (haver, quinoa, spelt, bruine rijst, boekweit, bulgur, wilde rijst, volkoren pasta) en fruit (vijgen, pruimen, abrikozen, dadels, avocado, rozijnen, bananen).

magnesium bij adhd en add
Photo by Anna Pelzer on Unsplash

Welke magnesium bij ADHD?

Als je besluit om een magnesiumsupplement te gebruiken, is het belangrijk om op een aantal dingen te letten.

  • Houd je aan de dagelijkse aanbevolen dosering, een te hoge dagelijkse hoeveelheid magnesium zorgt voor problemen
  • Zorg voor een goed opneembaar supplement (goed opneembaar (op volgorde van opneembaarheid): magnesiummalaat, magnesiumtauraat, magnesiumbisglycinaat, magnesiumcitraat, magnesiumgluconaat, magnesiumlactaat. Slecht opneembaar: magnesiumoxide, magnesiumchloride, magnesiumhydroxide, magnesiumsulfaat) (Bron: Ortho Health Foundation).
  • Worden er veel vulstoffen gebruikt, en welke vulstoffen worden er gebruikt?
  • Is het supplement geschikt voor vegetariers en veganisten (als je dat belangrijk vindt)?

Op de website van de Ortho Health Foundation vind je meer informatie over welke vorm van magnesium het beste is bij welke klachten. Het is natuurlijk het beste om advies op maat te krijgen.

Wil jij (voor jezelf of voor je kind) in contact komen met een orthomoleculair therapeut die gespecialiseerd is in ADD en ADHD? Stuur een e-mail naar info@leuklevenmetADD met je naam, telefoonnummer en e-mailadres. De eerste 10 personen ontvangen een gratis adviesgesprek.

Magnesium bij ADHD en ADD, goede merken

Een aantal merken zijn mij aangeraden door verschillende artsen en een orthomoleculair therapeut. Deze merken zijn:

Magnesium malaat van Vitakruid

Magnesium citraat van Cellcare

Magnesium citraat van Lamberts

Magnesium voor beter slapen (gebruiken vlak voor het slapen):

Zechsal magnesium (voetenbad of voetenolie)

Zelf gebruik ik voor mijn ADD-klachten – op advies van een orthomoleculair therapeut – de magnesium van Cellcare, in combinatie met het voetenbad of de voetenolie van Zechsal in de avond.

Wetenschappelijk onderzoek naar ADHD en magnesium (bronnen)

Wil je meer weten over de mogelijk positieve werking van magnesium bij volwassenen en kinderen met ADHD? Bekijk de volgende studies:

Volg Leuk Leven met ADD / Wandering Minds

Volg Leuk Leven met ADD op FacebookTwitter en Instagram. Ben je op zoek naar likeminded people? Word lid van Wandering Minds Community, voor iedereen met een uniek brein (let op: vul alle lidmaatschapsvragen in om toegang te krijgen. Dit doen we om de kwaliteit en veiligheid in de groep te waarborgen). 

Dit artikel bevat affiliate links. Wanneer je een product via de link koopt, steun je leuklevenmetadd.nl. Super bedankt daarvoor  Natuurlijk promoot ik alleen artikelen waar ik achter sta, en betaal jij niets extra’s. Ik ben een wannabe-minimalist en zal altijd aanbevelen om een product alleen te kopen wanneer het écht iets toevoegt aan je leven. Of zoals Marie Kondo zou vragen: ‘does it spark joy?’ 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *