aarden in huis yoga
Natuurlijk gezond leven

Jezelf aarden in huis of in de natuur: info & tips

Ben jij op zoek naar tips om jezelf te aarden in huis of buiten, in de natuur? Dan zit je hier goed!

Toen ik een burn-out had en mijn psychologe over aarden begon, dacht ik ‘wat is dit voor iets zweverigs?’. Inmiddels weet ik hoe belangrijk het voor mijn Wandering Mind is om goed geaard te zijn. Maar wat betekent het eigenlijk, om jezelf te aarden? En hoe kun je jezelf het beste aarden? In dit artikel vind je informatie en tips om jezelf te aarden in huis of in de natuur. Ik deel verschillende oefeningen met jou, zoals yoga oefeningen om te aarden, maar ook andere tips waarmee je je beter geaard zult voelen.

Jezelf aarden, zweverig gedoe?

Eigenlijk is aarden helemaal niet zweverig. Concreet betekent aarden met beide benen op de grond staan. Wanneer je niet goed geaard bent, ben je vooral aanwezig in je hoofd, in je gedachten. Je bent niet in het hier en nu, en je staat niet in contact met je lichaam. Je bent vooral aan het piekeren over het verleden en de toekomst, of aan het scrollen op je telefoon (en dus in de digitale wereld, in je hoofd, in plaats van in het hier en nu). Hierdoor ontstaat stress, en raak je misschien wel burn-out.

aarden in huis met yoga

Aarden: bij stress, spanning en (geestelijke en lichamelijke) vermoeidheid

Heb jij veel last van stress, spanning en energietekort, ondanks je gezonde levensstijl? Je bent niet de enige! Voor velen is stress een vast onderdeel van onze moderne levensstijl. Werkdruk, huishoudelijke taken, sociale verplichtingen… dit zijn de dingen waar we allemaal mee te maken hebben. Maar waarom kan de één wel goed omgaan met drukte, en ervaart de ander meer stress en vermoeidheid? Dit kan verschillende redenen hebben.

Sommige mensen zijn van nature bijvoorbeeld goed geaard. Hierdoor kunnen zij goed met stressvolle situaties omgaan. Anderen leven teveel in hun hoofd, en daardoor zijn lichaam & geest in een continue staat van spanning.

Jezelf aarden, oftewel ‘earthing’ is fijne en simpele methode om met je aandacht, oftewel je bewustzijn, volledig aanwezig te zijn in je lichaam en in het hier en nu.

De voordelen van goed geaard zijn

Als je goed geaard bent voel je je rustig, vitaal, krachtig en zelfverzekerd. Omdat je in het hier en nu leeft, in plaats van in je hoofd – piekerend over het verleden of de toekomst – voel je je fijn en relaxed. Je weet beter wat je wilt, kunt makkelijker je grenzen aangeven en je hebt een sterk immuunsysteem. Iemand die geaard is kan stres, spanning en drukte in lichaam en geest makkelijk loslaten. Als je geaard bent, ben je verbonden met de aarde. Hierdoor voel je je gesteund en krachtig. Er is geen plaats voor piekeren en je bent in balans.

Symptomen van niet goed geaard zijn

Wanneer je niet goed geaard bent kun je verschillende symptomen ervaren. Je bent moe, je voelt je opgejaagd, je gezondheid is niet optimaal en je vindt het moeilijk om actie te ondernemen. Misschien voel je je zelf onveilig, en voel je je makkelijk aangevallen.

Wanneer ik zelf niet goed geaard ben voel ik me onzeker, onrustig, wiebelig, kan ik geen keuzes maken en voel ik me hyperactief. Mijn hartslag is hoog en ik kan me slecht concentreren. Het is in deze staat moeilijk om een gesprek te voeren. Dit zijn voor mij symptomen dat ik niet goed geaard ben.

Waarom zijn veel mensen slecht geaard?

Wanneer we geboren worden zijn we goed geaard. Maar naarmate we ouder worden, komt het regelmatig voor dat we dit veilige, geaarde gevoel verliezen. Dit gebeurt bijvoorbeeld doordat we emoties (die we in ons lichaam voelen) onderdrukken, waardoor we met onze aandacht niet meer bij ons lichaam zijn en steeds meer in ons hoofd gaan leven. Ook zijn we van jongs af aan geconditioneerd om te streven naar ‘omhoog’; opgroeien, wakker worden, presteren, beter worden.

goed aarden in huis oefeningen

Als kind leren we niet om geaard te blijven. Behalve wanneer je topsporter bent of een ander fysiek beroep hebt, leven we voornamelijk in ons hoofd.

Als je goed geaard bent is jouw fundament sterk. Je voelt je als een rost, een berg of een boom waarvan de wortels die tot diep in de aarde reiken. Aarde vertegenwoordigt veiligheid, zelfvertrouwen en kracht.

Maar het kan ook komen dat we niet goed geaard zijn omdat we ons niet veilig voelen in de wereld en vluchten uit het hier en nu.

Mensen die hooggevoelig zijn of AD(H)D hebben zijn vaak slecht geaard. Daarom kan het een goed idee zijn om te leren om jezelf te aarden. Met simpele oefeningen ben jij zo weer helemaal geaard.

Yoga oefeningen om te aarden

In yoga betekent aarden het vinden van een solide verbinding met de aarde door je bewustzijn naar je lichaam te brengen. Je brengt de energie vervolgens naar beneden.

yoga oefeningen om te aarden child pose

Er zijn verschillende yoga oefeningen waarmee je je meteen geaard voelt:

  • Kindhouding (childs pose)
  • Boom houding
  • Liggende vlinder
  • Gebroken kaars
  • Toe stretch
  • Berghouding
  • Brug
  • De krijgerhoudingen
  • Lijkhouding (Savasana)

Als je wilt leren om jezelf beter te aarden, volg dan yogalessen. Bij Happy With Yoga volg je fijne Nederlandse yogalessen online. Bekijk bijvoorbeeld deze beginnerscursus of neem een maandabonnement.

Maar ook via YouTube vind je verschillende fijne yoga video’s om te aarden (in het Engels).

Aarden in huis

Als je aan aarden denkt, denk je misschien meteen aan op je blote voete lopen in een bos of op het strand. Of aan tuinieren, wandelen, bomen knuffelen en in zee zwemmen. Maar het is ook mogelijk om te aarden in huis. Bekijk onderstaande oefeningen om te aarden in huis (en buitenshuis).

Oefeningen om te aarden

Je kunt verschillende dingen doen om jezelf te aarden. Een aantal acties en oefeningen om te aarden:

  • Wandel over het strand of in het gras op blote voeten.
  • Masseer je voeten
  • Adem 4 seconden in en 8 seconden uit, doe dit net zolang tot je voelt dat je beter geaard bent.
  • Ga onder een verzwaringsdeken liggen.
  • Ga zitten in een meditatiehouding en visualiseer dat alles waar jij vanaf wilt de aarde in wordt gezogen. Je kunt ook visualiseren dat er van boven licht jouw lichaam inkomt als je inademt. Als je uitademt verdwijnt alle stress en spanning uit je lichaam, de aarde in.
  • Zwem in de zee (of in een andere natuurlijke bron).
  • Ga tuinieren, of steek gewoon je handen even lekker in de aarde.
  • Knuffel een boom (is fijn hoor, haha).
  • Doe een bodyscan.
  • Ga sporten of yoga beoefenen in de buitenlucht.
  • Kies voor een vorm van yoga waarbij je niet hoeft te bewegen: yoga nidra.
  • Stamp met je voeten.
  • Ga uitgebreid koken.
  • Breng je chakra’s in balans.

Wat ga jij doen om jezelf te aarden?

Hopelijk hebben de tips in dit artikel jou geinspireerd om jezelf beter te gaan aarden. Met welke tip(s) ga jij aan de slag? Of heb jij een andere tip om jezelf te aarden? Deel het met me in de reacties onder dit artikel!

Volg Leuk Leven met ADD op InstagramFacebookPinterest en Twitter. Ben je op zoek naar likeminded people? Word lid van Wandering Minds Community, voor iedereen met een uniek brein (let op: vul alle lidmaatschapsvragen in om toegang te krijgen. Dit doen we om de kwaliteit en veiligheid in de groep te waarborgen). 

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *