onzekerheid overwinnen
ADD oplossingen,  ADD problemen

Je onzekerheid overwinnen met deze tips

Wegens de vele mislukkingen in het leven en het sterke gevoel ‘anders te zijn’, zijn veel mensen met ADD onzeker. Hoe kun je je onzekerheid overwinnen? De tips uit dit artikel gaan je helpen. Deze tips zijn natuurlijk ook bruikbaar wanneer je geen ADD of ADHD hebt.

Waarom zijn ADD’ers onzeker?

Jarenlang kreeg je misschien wel te horen dat je lui, ongemotiveerd of dom was, of dat je rare dingen zei. Op school kreeg je regelmatig een rood hoofd uit schaamte, omdat je geen idee had wat de juf net aan je vroeg. Je was weggedroomd en bevond je in een andere wereld.

Studies zijn onafgemaakt, vriendschappen verbroken en de administratie is een puinzooi. Terwijl je leeftijdsgenoten carriere maken en huizen kopen, lukt het bij jou niet. Omdat het echt niet lukt, of simpelweg omdat je niet op die manier je leven wilt leiden.

Omdat je snel overprikkeld raakt, trek je jezelf vaker terug dan anderen. Misschien wil je niet mee naar een drukke verjaardag of naar dat ene feestje. Vrienden noemen je saai, of misschien heb je jezelf wel aangepraat dat je saai bent.

Best logisch dat je zelfvertrouwen een deuk heeft gekregen.

Wat is onzekerheid?

Mensen die zich onzeker voelen twijfelen continu aan zichzelf en hebben een groot gebrek aan zelfvertrouwen. Zelfs wanneer je dingen bereikt hebt, voel je alsof je dit niet verdiend hebt, of het niet zelf voor elkaar hebt gekregen.

Onzekere mensen hebben het gevoel dat zij geen onvoorwaardelijke liefde verdienen. Ze voelen zich bijvoorbeeld waardeloos, nutteloos, saai, minderwaardig, dom, te dik, te dun, niet slim genoeg, niet goed genoeg of onhandig.

Onzekerheid gaat vaak gepaard met gevoelens van schuld en schaamte.

Welke gevolgen heeft onzekerheid?

Iedereen voelt zich wel eens onzeker, maar wanneer je hier in ernstige mate mee worstelt, zorgt dit voor problemen. Sommige mensen die worstelen met onzekerheid blijven thuis, want zij zijn te onzekerheid om zichzelf te laten zien aan anderen. Dit kan leiden tot sociaal isolement en gevoelens van eenzaamheid en sociale angst, wat vervolgens voor nog meer onzekerheid zorgt.

Onzekerheid kan er ook voor zorgen dat je jezelf verliest. Omdat je vindt dat je niet leuk, slim, mooi en goed genoeg bent, ga je bijvoorbeeld overcompenseren. Of je zet een masker op, wanneer je bij mensen in de buurt bent.

Steeds verder raak je verwijderd van jezelf, tot je op het punt komt dat je eigenlijk niet meer weet wie je bent en wat je nou echt wilt en belangrijk vindt in het leven.

Je onzekerheid overwinnen gaat niet vanzelf

Het is niet voor iedereen makkelijk om onzekerheid te overwinnen, maar het is zeker mogelijk als je jezelf wat tijd gunt en je de juiste tools hebt.

Onzekerheid overwinnen met deze tips

De volgende tips kunnen jou helpen bij het overwinnen van je onzekerheid. Vind je het lastig om dit zelf te doen? Ga dan op zoek naar een coach of psycholoog die je hierbij kan helpen. Ook zijn er verschilende leuke cursussen en boeken over onzekerheid en zelfvertrouwen.

Kies uit onderstaande tips een paar adviezen uit waar je iets mee kunt, en schrijf ze op, zodat je jezelf er de komende dagen of weken aan kunt herinneren.

Hier komen de tips om je onzekerheid te overwinnen:

  • Maak een lijst van al je kwaliteiten en talenten en hang deze op op een prominente plek in huis, zoals de gang of de koelkast
  • Zorg dat je regelmatig afspreekt met vrienden en familieleden waarbij je je op je gemak voelt, waarbij je jezelf kunt zijn
  • Vraag aan je beste vriend(in) en bijvoorbeeld aan één van je ouders waarom ze jou zo waarderen als persoon
  • Focus je op je interesses en nieuwsgierigheid, in plaats van op je problemen en onzekerheiden
  • Houd een dagboek bij, waarin je iedere avond schrijft wat er goed ging vandaag en waar je trots op bent
  • Blijf in contact met mensen, ookal lijkt dit eng. Wanneer je je opsluit wordt de sociale fobie alleen maar groter
  • Realiseer je dat andere mensen jouw ‘fouten’ waarschijnlijk niet eens zien. Iedereen is namelijk vooral bezig met het op orde krijgen en houden van zijn/haar eigen leven. Jouw problemen en fouten zijn niet zo interessant voor de meeste mensen
  • Train je zelfcompassie, met bijvoorbeeld geleide meditaties over het onderwerp
  • Lees het boek ‘the subtle art of not giving a f*ck’ van Mark Manson
  • Realiseer je dat perfectie niet bestaat. Niemand is perfect
  • Realiseer je dat het helemaal prima is als het even niet zo goed met je gaat. Iedereen heeft wel eens een dipje, presteert wel eens minder en is wel eens minder leuk of gezellig.
  • Heb je ADD? Lees boeken en blogs over ADD, om erachter te komen dat jij echt niet de enige bent die zich zo voelt. Groepstherapie is ook een goed idee!
  • Stap uit je comfort zone, maar neem daarbij kleine stapjes
  • Lees een boek over zelfvertrouwen
  • Schrijf gedachtes op die je regelmatig hebt, en lees die gedachtes eens na op een moment waarop je je goed voelt. Herschrijf de gedachtes vervolgens, en maak er positieve gedachtes van.
  • Mediteer regelmatig
  • Doe aan yoga en/of sporten voor meer zelfvertrouwen
  • Vergelijk jezelf niet met anderen want iedereen is uniek. Iedereen heeft sterke en zwakke punten, een uniek verleden, unieke talenten, interesses en een uniek uiterlijk. Wat we allemaal gemeen hebben is dat we behoefte hebben aan liefde en het gevoel willen ergens bij te horen
  • Ieder mens heeft zijn eigen worstelingen in het leven
  • volg een een cursus of training over assertiviteit
  • Schrijf je in voor theatersport
  • Accepteer jezelf zoals je bent

Worstel jij met onzekerheid, of heb je tips?

Welke dingen heb jij al gedaan om je onzekerheid te overwinnen? Waar loop je tegenaan, of heb je misschien tips? Deel het onder dit artikel. 🙂

Misschien vind je dit ook leuk om te lezen:

Bronnen

Psychology Today

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *