innerlijke onrust in mijn lijf
ADD problemen

Innerlijke onrust, hoe ga je om met onrust in je lichaam en geest?

Een symptoom die bijna iedereen met AD(H)D/HSP zal herkennen, is innerlijke onrust. Je bent vast bekend met piekeren, angstgevoelens hebben, en het hebben van een onrustig gevoel in je lichaam. We hebben er allemaal wel eens last van. Het is niet alleen heel vervelend om innerlijke onrust te ervaren, maar ook erg ongezond. Het kan zelfs leiden tot burn-out, of andere lichamelijke kwalen. In dit artikel vind je informatie over innerlijke onrust. Ook geef ik je natuurlijk tips voor hoe je om kunt aan met innerlijke onrust of een onrustig gevoel in lichaam en geest.

Innerlijke onrust, ik ken dat wel…

Toen ik 26 was, kreeg ik de diagnose ADD. Maar gedurende mijn hele leven had ik last van innerlijke onrust. Inmiddels weet ik precies wat ik moet doen, als ik innerlijke onrust ervaar.

Als een woeste rivier, zo ervaar ik mijn brein regelmatig. En mijn lichaam? Alsof er een Pac-man spelletje aan de hand is in mijn bloedbaan.

Wat is innerlijke onrust?

Innerlijke onrust is een gevoel van onrust en/of het onvermogen om je kalm of ontspannen te voelen. Het kan ook aanvoelen als een gevoel van ontevredenheid en het idee dat je iets moet, maar niet weet wat dat precies is. Piekeren is ook een vorm van innerlijke onrust.

Als je innerlijke onrust ervaart voel je je gestresst, gespannen en het lukt niet meer om te ontspannen. Innerlijke onrust kan zo erg worden, dat het leidt tot depressie.

Lukt het jou niet om te ontspannen? Probeer deze methode eens, voor diepe ontspanning…

innerlijke onrust in lichaam
Photo by Luis Villasmil on Unsplash

Hoe ontstaat innerlijke onrust?

Innerlijke onrust ontstaat als een gevolg van gedachten of emoties die niet genoeg aandacht krijgen. Emoties zijn ervoor bedoeld om je in beweging te brengen. Iedere emotie heeft een doel. Het wil je iets vertellen. Moet je bijvoorbeeld iets veranderen in je leven? Zijn er dingen uit het verleden die aandacht nodig hebben, omdat je het nog niet verwerkt hebt?

Als je niets doet met deze emoties en gedachten, bijvoorbeeld alleen al door de emoties en gedachten te accepteren, voel je je onrustig.

Innerlijke onrust ontstaat ook wanneer jouw hart (gevoelens) en jouw hoofd (gedachten) niet op één lijn zitten.

Als je je zorgen maakt over de toekomst en veel piekert, zul je ook innerlijke onrust ervaren. Maar ook medicijnen en bepaalde voeding en dranken (zoals koffie, producten waar veel suiker in zit en energiedrankjes) kunnen voor innerlijke onrust zorgen.

innerlijke onrust in lijf
Photo by Maria Shanina on Unsplash

Innerlijke onrust symtpomen

‘Innerlijke onrust’ is geen officiele kwaal of diagnose. Maar toch zijn er een aantal symptomen die horen bij innerlijke onrust.

  • Ongerustheid, je zorgen maken
  • Ongeduldigheid
  • Rusteloosheid
  • Je opgejaagd voelen
  • Paniek
  • Verhoogde prikkelbaarheid
  • Een hoge hartslag hebben
  • Niet kunnen ontspannen
  • Nervositeit
  • Emotionele disbalans
  • Depressieve gevoelens
  • Gespannen spieren (met name in je nek en schouders)
  • Oppervlakkig ademhalen
  • Concentratieproblemen

Iemand die innerlijk onrustig is, vertoont misschien wel de volgende kenmerken.

  • Blijven bewegen met je benen, armen of voeten
  • Op verschillende manieren ‘frummelen’ (bijvoorbeeld aan je nagielriemen)
  • Nagelbijten
  • Moe of zelfs uitgeput zijn, maar toch in actie blijven
  • Snel knipperen met je ogen

Gevolgen van innerlijke onrust

Als je je rusteloos voelt, heb je veel adrenaline in je lichaam. Je hebt daardoor continu het gevoel dat je in actie moet komen, maar je krijgt eigenlijk niets voor elkaar. Dit kan zorgen voor stress, onzekerheid en problemen op het werk. Maar ook kan het voor relatieproblemen zorgen. Het heeft invloed op je slaap, je eetpatroon en op de mate waarin jij voor jezelf zorgt. Je snapt dat dit een enorme impact heeft op je algehele gezondheid, waardoor het steeds moeilijker wordt om je te ontspannen. Uiteindelijk kan innerlijke onrust – onrust in je lichaam of onrust in je hoofd – zelfs tot burn-out leidden, of tot andere lichamelijke kwalen.

Sommige mensen die last hebben van innerlijke onrust ontwikkelen slechte gewoontes, zoals roken, overmatig Netflix kijken, drank & drugs en/of slecht eten.

onrustig voelen lichaam en geest
Photo by Irina Iriser on Unsplash

Onrustig lichaam?

Sommige mensen ervaren vooral onrust in hun lichaam. Deze onrust heeft vanuit de evolutie een reden. Vroeger moesten wij homo sapiens namelijk op onze hoede zijn, bijvoorbeeld wanneer we gingen jagen. De hoge mate van adrenaline in je lichaam als je onrustig bent, heeft een functie. Het zorgt voor scherpte en concentratie. Het kan je dus helpen om tot actie over te gaan, en om je doelen te bereiken.

Maar als je altijd maar ‘aan staat’ en dus regelmatig onrust in je lichaam voelt, brengt dit schadelijke gevolgen met zich mee. Het leidt tot vermoeidheid, slaapproblemen, een hoge hartslag, verhoogde bloeddruk, en het kan leiden tot uitgeputte bijnieren en burn-out.

Wat goed helpt bij een onrustig lichaam zijn ademhalingsoefeningen, yoga, tai chi en qi gong.

Wil je echt diep leren ontspannen? Probeer dan deze ontspanningsmethode…

Onrust in je hoofd?

Waar een groep mensen de onrust vooral ervaart in het lichaam, zullen anderen meer last hebben van onrust in het hoofd. Heb jij vooral onrust in je hoofd? Dan zul je bijvoorbeeld merken dat je veel piekert, je zorgen maakt over de toekomst, nooit echt weet wat je wilt, je laat leven.

Ook onrust in je hoofd heeft invloed op alle levensgebieden, zoals slaap, werk, studie, relatie, etc.

Als je altijd onrust in je hoofd ervaart kan ik je aanraden om een training mindfulness te gaan volgen. Voordat ik mindful leerde leven, had ik ALTIJD onrust in mijn hoofd. Ik kon mijn brein gewoon niet uitzetten. Altijd had ik piekergedachten, en als het geen piekergedachten waren, dan waren het misschien leuke gedachten en ideeën, maar ALTIJD had ik onrust in mijn hoofd. Het beste is het om een mindfulness cursus te volgen bij jou in de buurt, maar als je liever online mindful leert leven, kan dat ook.

onrustig gevoel ik wil innerlijke rust
Photo by Element5 Digital on Unsplash

Innerlijke onrust door medicijnen

Sommige mensen ervaren innerlijke onrust door medicijnen. Hier is zelfs een naam voor; acathisie. Dit is een vorm van onrust die ontstaat na het gebruiken van medicijnen (of het verhogen van de dosis). Het gaat hier vooral om zogenaamde dopamine receptor blokkers.

Mensen die ADHD of ADD medicatie gebruiken, kunnen ook last krijgen van innerlijke onrust.

Innerlijke onrust, cortisol en burn-out

Innerlijke onrust zorgt ervoor dat er meer cortisol wordt aangemaakt in je lichaam, cortisol wordt ook wel het stresshormoon genoemd. Wanneer dit te vaak en te lang gebeurt, raak je overspannen of zelfs burn-out. Je cortisol kan zelfs op raken.

Op 26-jarige leeftijd overkwam mij dit, ik raakte burn-out, en werd vervolgens gediagnosticeerd met ADD.

Wat te doen bij onrustig gevoel?

Als jij je regelmatig rusteloos of onrustig voelt, is het belangrijk om er iets aan te doen. Laat het niet zover komen dat je burn-out raakt, of andere serieuze gezondheidsproblemen krijgt. Daarnaast is je leven ook gewoon veel fijner als je korte metten maakt met die onrust.

innerlijke onrust in lichaam en hoofd
Photo by Philipp Cordts on Unsplash

Een aantal tips bij innerlijke onrust in lijf en hoofd:

  • Doe regelmatig ademhalingsoefeningen.
  • Volg een offline of online cursus Mindfulness (dit was voor mij HET medicijn tegen rusteloosheid).
  • Laat je emoties toe, en kijk wat je van je emoties kunt leren. Kun je wat loslaten?
  • Doe regelmatig een ‘digitale detox’. Dit betekent: telefoon uit, laptop uit, televisie uit. Dit zorgt ervoor dat je hele zenuwstelsel tot rust komt
  • Lees een boek.
  • Maak een wandeling in de natuur, of ga lekker sporten.
  • Zoek een fijne yogastudio in de buurt, of volg online yogalessen (als je nog nooit aan yoga hebt gedaan is deze yogacursus voor beginners een aanrader).
  • Pas je voeding aan; eet minder suikerhoudende producten en drink minder koffie en energiedrankjes.
  • Gebruik je medicijnen? Overleg met je arts.
  • Doe dagelijks aan Yoga Nidra (een hele fijne ligmeditatie voor diepe ontspanning).
  • Maak verbinding met mensen; kletsen, wandelen, knuffelen.
  • Gun jezelf regelmatig een massage.
  • Ga lekker naar de sauna.
  • Houd een dagboek bij en achterhaal daarmee waarom je eigenlijk zo rusteloos bent. Als je weet wat de oorzaak is, kun je er wat aan doen.
  • Ga alleen maar met mensen om die jou positieve energie geven.
  • Drink kalmerende thee.
  • Gebruik eventueel (als aanvulling op een gezond dieet) supplementen om beter te slapen, of misschien werkt CBD-olie voor jou wel goed.
onrustig gevoel in hoofd en lijf
Photo by Priscilla Du Preez on Unsplash

Onrustig lichaam of onrustig hoofd? Genoeg mogelijkheden!

Zoals je ziet zijn er genoeg mogelijkheden om innerlijke onrust te verminderen. Je moet er natuurlijk wel wat aan doen, verandering komt nooit vanzelf. Kies jij ervoor om er pas wat aan te doen als het eigenlijk al te laat is, zoals ik dat deed (ik had namelijk een burn-out nodig om eindelijk iets te veranderen)? Of ga jij meteen aan de slag om je innerlijke onrust de baas te worden?

Volg Leuk Leven met ADD op FacebookTwitter en Instagram. Ben je op zoek naar likeminded people? Word lid van Wandering Minds Community, voor iedereen met een uniek brein (let op: vul alle lidmaatschapsvragen in om toegang te krijgen. Dit doen we om de kwaliteit en veiligheid in de groep te waarborgen). 

Dit artikel bevat affiliate links. Wanneer je een product via de link koopt, steun je leuklevenmetadd.nl. Super bedankt daarvoor  Natuurlijk promoot ik alleen artikelen waar ik achter sta, en betaal jij niets extra’s. Ik ben een wannabe-minimalist en zal altijd aanbevelen om een product alleen te kopen wanneer het écht iets toevoegt aan je leven. Of zoals Marie Kondo zou vragen: ‘does it spark joy?’ 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *