hulpmiddelen adhd volwassenen

ADHD volwassenen: tips, tricks en andere hulpmiddelen/oplossingen

Ben jij op zoek naar ADHD tips en oplossingen voor volwassenen? Dan zit je hier goed! In dit artikel vind je namelijk simpele tips voor volwassenen met ADHD. Dankzij deze tips, tricks & hulpmiddelen wordt jouw leven als ADHD volwassene net iets makkelijker.

ADHD & uitdagingen

Wanneer je ADHD hebt en je hebt hier nog niet meer leren omgaan, loop je dagelijks tegen verschillende uitdagingen aan. Dit gebeurt bijvoorbeeld thuis, in relaties, op het werk, tijdens je studie… De meest simpele dingen zijn voor jou misschien lastig. Op tijd komen, je aan afspraken houden, je portemonnee niet vergeten en je telefoon niet kwijtraken. Je concentreren op een simpele taak, luisteren naar je partner, niet overprikkeld raken, een goed gesprek voeren en functioneren op je werk.

ADHD volwassenen tips en hulpmiddelen
Sleutels weer vergeten?

ADHD oplossingen

Of je nu pas net weet dat je ADHD hebt of al wat langer met het stempeltje rondloopt, er zijn altijd (weer) momenten in je leven wanneer je op zoek gaat naar oplossingen voor je ADHD. Net zoals bij mensen zonder ADHD, blijft het leven je altijd uitdagingen geven.

Er bestaan verschillende ADHD oplossingen. Een standaard behandeling voor ADHD bestaat vaak uit cognitieve gedragstherapie, ADHD medicatie, (groeps)coaching en soms psychotherapie.

Maar bestaat het eigenlijk wel, ADHD oplossingen? Of moeten (KUNNEN) we gewoon leren leven met ons unieke brein?

adhd bij volwassenen tips hulpmiddelen oplossingen

Mijn (alternatieve) ADHD oplossingen

Zelf heb ik de diagnose ADD (met één criterium extra was de diagnose ADHD geweest). Ik zie ADHD niet als een stoornis, maar wel heb ik ervaren dat mijn brein anders werkt dan een ‘neurotypisch brein'. Ik heb manieren gevonden om goed te functioneren en gelukkig te zijn met dit brein.

Dit zijn voor mij de belangrijkste ADHD oplossingen, oftewel, dit heb ik gedaan/doe ik om in balans te zijn met mijn ADD:

  • Voeding: (o.a. geen zuivel, gluten, geraffineerde suikers, weinig koffie, zo veel mogelijk vers)
  • ADHD supplementen (zelf gebruik ik nu L-glutamine, magnesium, algenolie en soms rhodiola, maar wat werkt is voor iedereen anders)
  • Mindfulness/meditatie (om je brein te trainen voor zowel focus als rust/ontspanning)

Ook ben ik een jaar lang in behandeling geweest voor ADHD bij PsyQ, waar ik onder anderen veel leerde over planning en structuur. Hier lees je mijn uitgebreide verhaal, waarin ik vertel wat ik allemaal gedaan heb om in balans te komen met mijn ADD brein.

hulpmiddelen adhd volwassenen oplossingen

Hulpmiddelen ADHD volwassenen

Je kunt dus in behandeling gaan, medicatie of supplementen gebruiken, je levensstijl aanpassen (bijvoorbeeld je voeding) en je brein trainen d.m.v. meditatie/Mindfulness. Maar er bestaan natuurlijk nog veel meer ADHD hulpmiddelen voor volwassenen. Denk aan:

adhd volwassenen tips en hulpmiddelen

ADHD volwassenen tips

Misschien ben jij wel op zoek naar simpele ADHD tips voor volwassenen. Een aantal tips van een ervaringsdeskundige die jou leven enorm kunnen verbeteren:

  • Gebruik een to-do list. Zet hier zowel kleine als grotere taken op, en streep ze ook af wanneer je de taken voltooid hebt.
  • Hang een bordje op de deur naar buiten waarop staat wat je allemaal mee moet nemen (telefoon, portemonnee, iets te eten, flesje water, etc.).
  • Leg belangrijke spullen zoals je sleutels, autopapieren en portemonnee altijd op dezelfde plek, bijvoorbeeld in een lade in de gang.
  • Werk met een vast opruimkwartiertje; een vast moment op de dag waarop je de wekker op 15 minuten zet en even (gezellig met een muziekje) je huis opruimt, zodat dit niet uit de hand loopt.
  • Maak maar één of maximaal 2 ‘grote' afspraken op een dag; houd altijd ruimte vrij voor jezelf.
adhd volwassenen oplossingen tips hulpmiddelen
  • Houd een dagboek bij en evalueer je dag: hoe voelde je je? Wat ging er goed en wat ging er minder? Wat wil je anders doen morgen?
  • Bespreek 's morgens met iemand (bijvoorbeeld je partner) wat je dagschema is, en bespreek 's avonds hoe dit gegaan is. Je kunt dit ook alleen doen, door het op te schrijven.
  • Vraag om hulp. Het is helemaal geen schande om niet alles alleen te kunnen of willen doen. Vraag hulp bij de uitdagingen waar je tegenaan loopt.
  • Bestel je boodschappen online. Dit kan enorm veel rust geven, omdat je je lijstje altijd nog aan kunt passen en je niet met een briefje door een drukke supermarkt hoeft te lopen. Gun dit jezelf.
  • Zorg goed voor jezelf: eet gezond, beweeg voldoende, neem de tijd om te ontprikkelen.

Hey, jij daar!

Volg ons op de socials voor meer tips, ervaringsverhalen en een dosis extra inspiratie voor je Unieke Brein. Wil je je verbinden met gelijkgestemden? Onze community is een veilige plek waar je ervaringen deelt, vragen stelt & nieuwe vrienden maakt.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top