gezondheidsvoordelen cacao nibs
ADD en voeding,  ADD tips en oplossingen,  Natuurlijk gezond leven

8 gezondheidsvoordelen van rauwe cacao, chocolade en cacao nibs

Chocola… We eten het vaak omdat we het lekker vinden, maar niet veel mensen kennen de onschatbare waarde van één van de belangrijkste ingredienten van chocola; rauwe cacao. Rauwe cacao – zoals in pure chocolade – verbetert je humeur, beschermt de hersenen, verbetert je geheugen en focus, en meer. In dit artikel lees je wat de 9 belangrijkste voordelen zijn van rauwe cacao, cacao nibs en pure chocolade voor jouw brein. Sommige voordelenzullen je verrassen!

Chocola kan jouw leven op een positieve manier beinvloeden, zeker wanneer je AD(H)D hebt! Wij kunnen met onze unieke breinen namelijk wel wat ondersteuning gebruiken.. Samen met het gebruik van AD(H)D supplementen en een voedingspatroon waar je lichaam blij van wordt, is cacao een fijne en gezonde optie.


Gezonde rauwe cacao nibs kopen

Rauwe cacao nibs zijn een stuk gezonder dan chocolade, omdat ze geen suiker bevatten en minder bewerkt (maar rauw) zijn. Koop hier direct je cacao nibs voor in de yoghurt, of gewoon als snack.


Wat is rauwe cacao?

Het product cacao is afkomstig van de cacaoboom, die wel 10 meter hoog kan worden. Cacao is het basisingrediënt van chocolade. De cacaoboom die dit magische product ‘maakt’, groeit in veel landen rondom de evenaar. Om goed te kunnen groeien, is een warm en droog klimaat belangrijk voor de cacaoboom. De vrucht van de cacaoboom lijkt een beetje op een lange watermeloen, en daarin bevinden zich de cacaobonen. Vaak worden deze bonen geroosterd, waardoor de kenmerkende smaak nog meer naar voren komt.

Rauwe cacao ondergaat dit proces van roosteren niet, waardoor sommige gezondheidsvoordelen van dit product beter bewaard blijven.

rauwe cacao kopen gezond

Is chocola gezond?

De wereld houdt van chocola. In Nederland eten we gemiddeld 5 kilo per persoon per jaar! We houden niet alleen van chocola om hoe het smaakt, maar vooral om hoe het ons doet voelen. Het komt bijna niet voor dat iets wat zo lekker is, ook zo gezond is. Pure chocola is hierin een uitzondering.

Cacao, het belangrijkste ingredient van chocolade, bevat veel vitamines en mineralen, zoals omgea 6, foliumzuur, vitamine K, natrium, kalium, calcium, fosfor, ijzer, koper, selenium en zink. Maar wat het ook bevat, is maar liefst 520mg magnesium per 100gr cacao! Dat is ruim 173% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid! (A healthy life, 2020). En laat magnesium nou net een mineraal zijn die we zo hard nodig hebben voor ons brein.

is chocolade gezond

ADD, ADHD en een tekort aan magnesium

Magnesium is een cruciaal mineraal voor het functioneren van de hersenen. Het mineraal staat ook bekend als hulpmiddel bij de preventie van neurologische gedragsziekten, zoals ADHD (Mousain-Bosc, Siatka en Bali, 2011). Al in 1997 werd er onderzoek gedaan naar magnesiumtekort bij kinderen met ADHD. Ook daarna, werden er kleinschalige onderzoeken gedaan naar magnesiumtekort bij kinderen met ADHD (zie bronnen onderaan dit artikel).

9 gezondheidsvoordelen van rauwe cacao, chocolade of cacao nibs

Chocolade wordt vaak gezien als ‘iets lekkers’, en niet persé iets dat onze gezondheid kan bevorderen. Maar niets is minder waar! Cacao bevat meer antioxidanten dan de meeste groenten en fruit en dit biedt vele gezondheidsvoordelen. Cacao kan bijvoorbeeld de bloeddruk laten dalen, insulineresistentie verminderen en het risico op hart- en vaatziekten laten dalen. Ook beschermt het de huid tegen het verbranden door de zon, en helpt het de achteruitgang van het brein te voorkomen.

Om optimaal te kunnen profiteren van deze gezondheidsvoordelen, is het wel belangrijk om rauwe chocolade te kopen, want bij gealkaliseerde chocolade (zoals gebruikt in goedkope chocola) is tot wel 90% van de polyfenolen verdwenen. Onderaan dit artikel vind je meer informatie over welke vorm van cacao of chocolade je het beste kunt nuttigen, voor optimaal resultaat.

rauwe cacao kopen gezondheidsvoordelen
Chocola maakat gelukkig

Voordeel 1: Pure chocola of rauwe cacao eten maakt je gelukkig

Vrouwen hebben vaak trek in chocola als ze menstrueren, en dit is helemaal niet zo gek. Chocolade heeft namelijk invloed op hormonen en neurotransmitters. Cacao, zoals in (pure) chocola, zorgt bijvoorbeeld voor een toename in de productie van endorfine. Als je hersenen meer endorfine aanmaken geeft dat je een euforisch gevoel, zoals hardlopers krijgen bij een “runner’s high.”. Ook is chocola een bron van tryptofaan, een aminozuur die in het lichaam onder andere wordt omgezet in serotonine, de neurotransmitter van geluk en een goed humeur.

In chocola komen stoffen voor die sterk op anandamide lijken, een neurotransmitter die een rol speelt bij pijn, depressie en het geheugen als er te weinig van voorkomt in het lichaam. Het is gelijk aan THC, de werkzame stof in marihuana, die dit kan nabootsen. Pure chocola bevat ook ​fenylethylamine, een lichaamseigen stof die ook wel de “love drug” wordt genoemd omdat het je het gevoel geeft dat je verliefd bent. Theobromine is een cafeïne-gerelateerd component die gevonden wordt in chocolade. Het wordt gezegd dat dit kan werken als een lichte afrodisiac. En tenslotte, chocolade verhoogt het niveau van dopamine, een neurotransmitter die ook belangrijk is voor een goed humeur.

Cacao voordeel #2: Pure chocolade verbetert je geheugen, concentratievermogen, reactietijd en probleemoplossend vermogen

Cacao verbetert de bloedtoevoer naar de hersenen. Dit wonderlijke bruine poeder in pure chocolade verbetert daardoor je geheugen, concentratievermogen, reactietijd en het vermogen om problemen op te lossen. Het is bewezen dat de flavonoïden in chocolade de bloedtoevoer verbeteren bij mensen van alle leeftijden. In een onderzoek van Harvard is aangetoond dat 2 bekers warme chocolademelk de bloedtoevoer verhoogde voor 2-3 uur. Deze doorbloeding verhoogde de scores op een snelheidstest van het werkgeheugen met 30%.

cacao magnesium voor hersenen

Voordeel van rauwe cacao #3: Cacao werkt stressverlagend, dankzij magnesium

Zoals je eerder las in dit artikel, is magnesium een belangrijk mineraal voor de hersenen. Één van de voordelen is, dat magnesium stress-verlagend werkt. Maar magnesium heeft ook een positieve invloed op je geheugen, focus, humeur en je slaap.

Magnesium is een mineraal die helpt onrust en stress in het lichaam te verminderen. Dit komt doordat het het stresshormoon cortisol onderdrukt. Magnesium komt niet veel voor in onze voeding, chocolade daarentegen bevat een substantiële hoeveelheid hiervan. Meer magnesium in je voeding kan ervoor zorgen dat je geheugen, focus, humeur en slaap verbetert.

Gezondheidsvoordeel #4: Chocolade (cacao) houdt je jong

Je zou het misschien niet verwachten, maar cacao houdt je jong! De anti-oxidanten in chocolade neutraliseren vrije radicalen, en hierdoor wordt veroudering tegengegaan. Dit heeft een positieve invloed op verschillende processen in je lichaam, en dit zul je bijvoorbeeld sterk merken bij je huid en je hersenen.

cacao gaat veroudering tegen

Je hersenen gebruiken veel zuurstof, ongeveer 20% van wat je lichaam opneemt. Dit maakt je hersenen heel vatbaar voor vrije radicalen. Vrij radicalen zijn een bijproduct van verbranding van cellen. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld rimpels, ouderdomsvlekken of zonschade op je huid. Dat is allemaal het werk van vrije radicalen. Hetzelfde proces gebeurt ook in je hersenen. Antioxidanten beschermen de hersencellen door de vrije radicalen te neutraliseren en voorkomen dat de hersencellen snel verouderen. Het is gebleken dat cacaopoeder meer antioxidanten bevat dan acai-, blauwe bessen- en granaatappelpoeder.

Gezondheidsvoordeel #5: Pure chocolade helpt cravings te bedwingen

Je vraagt je misschien af hoe het kan, maar pure chocolade helpt je bij onbedwingbare trek. Het bruine goud kan je helpen cravins te voorkomen. Maar hoe vaak heb je reep chocolade gepakt en was die binnen “no-time” op? Dit gebeurt vaak omdat je melkchocolade hebt gegeten. In melkchocolade zit veel suiker, waardoor je door blijft eten, want suiker is verslavend. Met pure chocolade is dit niet het geval. Uit onderzoek is gebleken dat een klein beetje pure chocolade kan helpen om cravings te verminderen in alle vormen – zoet, zout en vet. Ook kan het je helpen om gezonde eetkeuzes te maken en gewicht te verliezen.

gezondheidsvoordelen rauwe cacao

Chocolademagie #6: rauwe cacao beschermt je hersenen tegen ouderdom en zelfs tegen dementie

Er zijn verschillende bevindingen gedaan rondom medische aandoeningen en chocolade. Zo zou het eten van pure chocolade, dankzij de antioxidanten, de ontwikkeling van dementie reduceren. Ook verlaagt het de insulineresistentie. Wanneer hersencellen insulineresistent wordt krijgen ze niet de glucose die ze nodig hebben, waardoor ze afsterven. De flavonoïden die in chocolade zitten gaat dit tegen.

Gezondheidsvoordeel #7: cacao is een probiotica en ondersteunt je darmbacteriën

Één van de meest ongewone voordelen van pure chocolade is dat het als probiotica werkt in je lichaam. Dit is niet alleen goed nieuws voor je darmen, maar ook voor je hersenen. Lactobacillus en bifidobacterium zijn twee van de meest belangrijke soorten probiotica en deze vind je vaak in supplementen. Ze dienen als antioxidanten en beschermen je hersenen tegen vrije radicalen.

Chocolade, maar met name rauwe cacao kan een goede manier zijn om de voordelen van probiotica in je lichaam te stimuleren.

Voordeel #8: Rauwe cacao maakt je slimmer

Je hebt al gelezen dat pure chocolade je leervermogen, focus en je geheugen verbetert. Gek feitje: Uit een onderzoek is gebleken dat hoe meer chocolade een land consumeert, hoe meer Nobelprijswinnaars het heeft! Chocolade eten van een goede kwaliteit schijnt de hersenplasticiteit te verbeteren, iets dat gelinkt wordt aan een verhoogde intelligentie.

Op je to-do lijstje: Rauwe cacao kopen!

Als je het maximale voordeel uit chocolade wilt hebben, is het advies: hoe puurder, hoe beter. In vergelijking met melkchocolade zitten er veel meer antioxidanten en flavonoiden in pure chocolade en minder ongezonde dingen zoals suiker. Maar nog beter is: rauwe cacao kopen.

Toch gewone chocolade kopen? Bekijk de labels

Rauwe cacao is bitter, en duurder dan chocolade. Wil je toch gewone chocolade kopen? Let dan op wat er op het label staat, om een goede beslissing te nemen over welke reep chocolade je wilt kopen.

Wat de percentages op de labels betekenen

Wanneer je bijvoorbeeld een chocoladereep van 70% ziet liggen, betekent het dat 70% van de reep chocolade van de cacaoboon afkomt: het is cacaomassa, cacaoboter en suiker. Het overige percentage is vaak voornamelijk suiker en melk.

Eet je nu vooral melkchocolade, waar misschien maar 10% cacao inzit, en wil je overstappen op puur? Pure chocolade is een stuk minder zoet, omdat er minder suiker inzit. Het is dus even wennen, het eten van pure chocolade. Je kunt dit langzaam opbouwen.

Over het algemeen is 70% chocolade een goed punt om te starten als je de voordelen van chocolade wilt merken. Als je dit niet lekker vindt kan je beginnen bij 50% en de percentages vervolgens langzaam verhogen. Het eten van hele pure chocolade vergt een bepaalde smaak, maar dit is ook iets waar je aan kan wennen.

Moet je biologische pure chocolade kopen?

Er zijn tot op heden geen officiële onderzoeken geweest die aangeven dat cacao met pesticides wordt besproeid, en als dat zo is, of dat enige schade toebrengt aan de consument. Biologisch geeft normaal gesproken wel aan dat er een betere kwaliteit wordt gebruikt. Zo zit er ook vaak geen suiker in, maar rietsuiker of zoetstof. Ook zullen er geen kleurstoffen of smaakmakers aan zijn toegevoegd.

Soms vind je chocolade met “Fair Trade” op het label. Dit houdt in dat de cacaoboeren een eerlijke prijs krijgen en er geen slavenarbeid of kinderarbeid wordt gebruikt.

Cacao nibs eten

Een chocoladereep maken is een heel proces, en je hebt verschillende ingredienten nodig. Niet alle ingredienten zijn even natuurlijk. Als je op zoek bent naar een natuurlijker alternatief voor een chocoladereep, probeer dan eens cacao nibs. Cacao nibs zijn hele kleine stukjes chocolade die minder bewerkt zijn dan chocolade en geen suiker bevatten. Als je cacao nibs eet, krijg je alleen de goede kwaliteiten van de cacao binnen.

Cacao nibs smaken nootachtig, een beetje zoet en daardoor minder bitter dan pure chocolade. Eet een handje als snack, of voeg het toe aan bijvoorbeeld je yoghurt. Het is ook heerlijk om het te mixen met wat noten. Cacao nibs zijn dus heel veelzijdig!

Cacao nibs kopen

Via Bol koop je eenvoudig cacao nibs, maar in sommige grotere supermarkten kun je ook cacao nibs kopen. Misschien schrik je een beetje van de prijs, maar realiseer je dat je er maar heel weinig van nodig hebt om te kunnen genieten van de voordelen!


Gezonde rauwe cacao nibs kopen

Rauwe cacao nibs zijn een stuk gezonder dan chocolade, omdat ze geen suiker bevatten en minder bewerkt (maar rauw) zijn. Koop hier direct je cacao nibs voor in de yoghurt, of gewoon als snack.


Pure chocolade, rauwe cacao en cacao nibs; hersenvoedsel!


Samenvattend verbetert cacao de algehele gezondheid, focus en concetrantie van de hersenen. Het kan je zelfs gelukkiger maken! Ook beschermt cacao de hersenen tegen veroudering en oxidatie en helpt het je hersenen fit en goed functionerend te houden. Om te kunnen genieten van de meeste voordelen van cacao, kies je de meest donkere chocolade die je lekker vindt, of kies je voor cacao nibs of nog beter; rauwe cacao.

Cacao verdient echt de titel ‘hersenvoedsel’.

Volg Leuk Leven met ADD op FacebookTwitter en Instagram. Ben je op zoek naar likeminded people? Word lid van Wandering Minds Community, voor iedereen met een uniek brein. 🙂

Bronnen

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9368236/

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1110863015000555

https://bebrainfit.com/benefits-dark-chocolate/

Dit artikel bevat affiliate links. Wanneer je een product via de link koopt, steun je leuklevenmetadd.nl. Super bedankt daarvoor 🙂 Natuurlijk promoot ik alleen artikelen waar ik achter sta, en betaal jij niets extra’s. Ik ben een wannabe-minimalist en zal altijd aanbevelen om een product alleen te kopen wanneer het écht iets toevoegt aan je leven. Of zoals Marie Kondo zou vragen: ‘does it spark joy?’ 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *