concentratieproblemen oplossen
ADD problemen

Concentratieproblemen oplossen, 5 tips

Wil jij je concentratieproblemen oplossen? Één van de meest bekende symptomen van AD(H)D, is het hebben van concentratieproblemen. Maar ook steeds meer volwassenen zonder het label ADHD, hebben moeite met focus. Zeker wanneer je ouder wordt, een ongezonde levensstijl hebt en bijvoorbeeld veel alcohol drinkt, kun je last krijgen van concentratieproblemen. Maar ook stress kan ervoor zorgen dat je concentratie achteruit gaat. In dit artikel vind je 5 manieren om je concentratie te verbeteren als volwassene.

Oorzaken concentratieproblemen volwassenen

Verschillende oorzaken kunnen ten grondslag liggen aan concentratieproblemen. Denk aan ADHD, ADD, burn-out, depressie, slaapstoornissen, gehoorverlies en ouderdom. Maar ook het gebruik van bepaalde medicijnen kan de verwerkingssnelheid van informatie en het vermogen om helder te denken, vertragen.

Overmatig alcoholgebruik schaadt ook het denken, en veroorzaakt daarnaast een slaaponderbreking, wat de concentratie negatief beïnvloedt. Maar concentratieproblemen kunnen bij iedereen optreden, vanwege de informatie-overload in de moderne samenleving. We worden gebombardeerd met prikkels (informatie). Televisies, computers, berichten, meldingen op onze telefoon. Als we teveel input krijgen, wordt ons filtersysteem te hoog belast en raken we makkelijk afgeleid (Bron: Harvard).

concentratieproblemen symptomen
Photo by Markus Winkler

Concentratieproblemen symptomen

Steeds meer mensen hebben concentratieproblemen. Maar wanneer heb je nou eigenlijk echt last van concentratieproblemen? Dit zijn een aantal symptomen van concentratieproblemen:

  • afdwalende gedachten;
  • dingen die kort geleden hebben plaatsgevonden niet meer kunnen onthouden;
  • moeite met stilzitten;
  • moeite met helder denken;
  • vaak dingen verliezen of niet meer kunnen vinden;
  • onvermogen om beslissingen te nemen;
  • onvermogen om gecompliceerde taken uit te voeren;
  • aandachtgebrek;
  • gebrek aan fysieke of mentale energie om zich te concentreren;
  • onzorgvuldige fouten maken;
  • moeite hebben met details.

Wat te doen bij concentratieproblemen? Pas deze 10 tips toe

Je hebt een examen of een deadline op je werk, en je probeert je te concentreren. Maar je gedachten dwalen continu af. Je raakt afgeleid van de kleinste dingen. ‘Wat is er gebeurd met die scherpe focus die ik ooit had?’, vraag je je misschien af.

Wil jij je concentratieproblemen oplossen? Pas de volgende 10 tips toe voor een betere concentratie.

concentratie problemen verhelpen
Photo by sydney Rae

1. Concentratieproblemen oplossen door gezond te leven

Je levensstijl heeft veel invloed op de mate waarop jij je kunt concentreren. Eet je teveel, te weinig of de verkeerde dingen? Dan heeft dit niet alleen invloed op je gewicht, je huid en op andere uiterlijke kenmerken. Ook je brein kan niet goed functioneren, als je niet gezond eet.

Ook is het belangrijk om voldoende te bewegen, dagelijks buiten te komen (met de zon op je huid, voor vitamine D) en genoeg te ontspannen. Vergeet niet om ervoor te zorgen dat je goed en voldoende slaapt. Als je niet genoeg slaapt en ontspant, krijgt jouw lichaam (en je brein) niet de kans om te herstellen. Dit heeft een enorme impact op je concentratie.

“Er is een direct verband tussen lichaamsbeweging en cognitief vermogen, vooral aandacht. Als je traint, vergroot je de beschikbaarheid van hersenchemicaliën die nieuwe hersenverbindingen bevorderen, stress verminderen en de slaap verbeteren.

En als we slapen, verminderen we stresshormonen die schadelijk kunnen zijn voor de hersenen, en verwijderen we eiwitten die de hersenen beschadigen.”.

Dr. Daffner, neuroloog en directeur van het Center for Brain / Mind Medicine in het aan Harvard gelieerde Brigham and Women’s Hospital.

2. Train je concentratie met mindfulness

Als je je concentratieproblemen wilt oplossen, is het volgen van een mindfulnesscursus een goede optie.

Bij mindfulness leer je je aandacht te focussen op het huidige moment. Wanneer je dagelijks een paar minuten stilzit, je ogen sluit en je concentreert op je ademhaling en de geluiden en sensaties om je heen, zal je concentratie steeds beter worden.

Het is aangetoond dat het oefenen van mindfulness de hersenen opnieuw bedraadt, zodat de aandacht in het dagelijks leven sterker wordt.

– Kim Willment, een neuropsycholoog bij het Brigham and Women’s Hospital.

Op de meeste plekken in Nederland kun je een 8-weekse mindfulnesstraining volgen. Dit kan ik je vanuit ervaring aanraden! Heb je het budget niet, of kun je geen goede training vinden bij jou in de buurt? Volg dan een online mindfulnesstraining.


Volg online een 8-weekse mindfulness training

Ben jij klaar voor verandering? Wil jij minder stress, meer balans, een betere focus/concentratie en beter slapen?


Mindfulness zorgt er niet alleen voor dat je je beter leert concentreren. Je gaat ook beter in je vel zitten, je kunt makkelijker ontspannen en je zult minder gaan piekeren. Ook geeft het je meer creativiteit, een ijzersterke focus en meer geluk.

Wil jij je concentratieproblemen oplossen? Ga dan vandaag nog aan de slag met meditatie/mindfulness.

3. Verbeter je concentratie, zet een wekker en train je brein

Een goede manier om je hersenen te trainen – je brein is immers een spier – is het oefenen met wekkers. Kies één taak uit, bijvoorbeeld het lezen van een boek, en spreek met jezelf af dat je je alleen op deze taak focust, tot de wekker gaat. Begin met de timer op 15 minuten te zetten. Merk je na een paar keer oefenen dat dit goed gaat? Maak er dan 20 minuten van.

Wat ook een methode is, zegt neuropsycholoog Kim Willment, is het instellen van een timer die iedere 5 minuten afgaat. Je spreekt met jezelf af dat je je 30 minuten op één taak focust. Gaat de timer? Vraag jezelf dan af of je gedachten zijn afgedwaald. Als dat zo is, breng je aandacht weer terug naar de taak. Dankzij deze oefening train je je hersenen, en versterk je het vermogen om je op één taak te concentreren (bron: Harvard).

Door dagelijks je focus te trainen, kun je jouw concentratieproblemen oplossen.

concentratie problemen verhelpen tips
Photo by Malvestida Magazine

4. Concentratieproblemen oplossen met natuurlijke supplementen (homeopathie)

Het is natuurlijk fijn om je concentratie te verbeteren zonder afhankelijk te zijn van bijvoorbeeld medicatie of supplementen. Maar als jouw concentratie op dit moment zó slecht is, dat het je beperkt in je dagelijks functioneren, dan kan een natuurlijk supplement misschien uitkomst bieden. Of neem contact op met jouw huisarts.

Supplementen bij concentratieproblemen

Ook magnesium en omega 3 (visolie of algenolie) met een hoog DHA-gehalte zijn belangrijke vitamines/mineralen voor de hersenen.

Hier vind je informatie over natuurlijke supplementen voor het verbeteren van je concentratie.

5. Concentratieproblemen oplossen met Neurofeedback

Een steeds populairdere manier om concentratieproblemen op te lossen, is neurofeedback. Dit is een behandelingsmethode waarmee je je hersenen leert balanceren en optimaliseren. Het meten van de hersengolven tijdens verschillende activiteiten, maakt het mogelijk om direct feedback te geven op specifieke hersenactiviteit. Neurofeedback heeft als doel om bewust de hersenactiviteit onder controle te krijgen.

Heb jij problemen met concentratie?

Als jij (al voor langere tijd) problemen hebt met je concentratie, heb je vast al verschillende dingen geprobeerd om je concentratieproblemen op te lossen. Wat werkte voor jou goed, en wat werkte minder? Wij zijn heel benieuwd naar jouw ervaring. Deel het met ons in de comments!


Volg Leuk Leven met ADD op FacebookTwitter en Instagram. Ben je op zoek naar likeminded people? Word lid van Wandering Minds Community, voor iedereen met een uniek brein (let op: vul alle lidmaatschapsvragen in om toegang te krijgen. Dit doen we om de kwaliteit en veiligheid in de groep te waarborgen). 

Dit artikel bevat affiliate links. Wanneer je een product via de link koopt, steun je leuklevenmetadd.nl. Super bedankt daarvoor  Natuurlijk promoot ik alleen artikelen waar ik achter sta, en betaal jij niets extra’s. Ik ben een wannabe-minimalist en zal altijd aanbevelen om een product alleen te kopen wanneer het écht iets toevoegt aan je leven. Of zoals Marie Kondo zou vragen: ‘does it spark joy?’ 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *