burn out slapeloosheid tips
Natuurlijk gezond leven

Burn-out en slapeloosheid, info + 3 tips om beter te slapen

Steeds meer mensen in Nederland krijgen een burn-out. Een burn-out ontstaat door langdurige overbelasting. Omdat je te lang teveel van jezelf gevraagd hebt, voel je je zowel mentaal als fysiek volledig uitgeput. Het is in zo’n situatie moeilijk om weer op te laden. Dit zorgt ervoor dat je niet meer functioneert, wat weer invloed heeft op je zelfvertrouwen. Slapeloosheid is één van de oorzaken van burn-out, maar tegelijkertijd een symptoom van burn-out. In dit artikel lees je meer over het verband tussen burn-out en slapeloosheid. Ook geef ik je tips (vanuit mijn eigen ervaring met burn-out en slapeloosheid).

Slecht slapen draagt bij aan burn-out

Als je een burn-out hebt, heb je je lichaam en geest voor een lange periode achter elkaar uitgeput. Externe factoren kunnen dit hebben getriggerd, zoals problemen op het werk of in je relatie. Misschien heb je jarenlang onvoldoende rust genomen, of slecht geslapen.

Ik bleek ADD te hebben, en omdat ik hier als kind en jong-volwassene geen behandeling voor heb gehad, was ik mezelf eigenlijk jarenlang aan het uitputten.

Burn-out kan verschillende oorzaken hebben, en slapeloosheid kan eraan hebben bijgedragen. Als je slecht slaapt, komt je lichaam (vanzelfsprekend) niet voldoende tot rust. Hierdoor krijgt je lichaam niet de kans om te herstellen.

slapeloosheid en burn out tips
Photo by Hayley Catherine

Hoe burn-out voor slapeloosheid zorgt

Voor veel mensen die een burn-out hebben, is slapen lastig. Dit was voor mij in het begin ook zo. Ik was bijvoorbeeld heel erg moe, maar ik kon vaak niet in slaap komen. Ook werd ik regelmatig wakker, met een hoge hartslag. De spanning die ik overdag voelde, nam ik mee naar bed.

Heel erg moe maar niet kunnen slapen

Je kunt je ontzettend moe voelen, en tóch niet makkelijk in slaap komen. Dit komt bijvoorbeeld door stress of piekeren. Maar het kan ook zo zijn, dat je over het algemeen veel onrust hebt in je hoofd en je lijf.

Als kind (met ongediagnosticeerde ADD) sliep ik altijd al slecht, maar toen ik thuis zat met een burn-out werd dit erger.

Tijdens het begin van mijn burn-out lag ik vaak gefrustreerd in bed. Ik was zó moe, maar ik voelde het bloed door mijn lijf stromen, en mijn hartslag ging tekeer. Gedachten bleven maar komen. Mijn brein was zo actief, waardoor het onmogelijk was om in slaap te vallen. De onrust die ik overdag had, nam ik gewoon mee naar bed.

Gelukkig leerde ik tijdens mijn burn-out hoe ik mijn lichaam tot rust kon brengen, waardoor ik in de volgende fases van de burn-out heerlijk sliep.

burn out slecht slapen piekeren
Photo by Ümit Bulut

Moe zijn en tóch slecht slapen door piekeren

Piekeren komt veel voor bij slechte slapers én bij mensen die een burn-out hebben. Of je nu denkt aan gebeurtenissen uit het verleden of aan de toekomst, aanhoudende gedachten kunnen voldoende zijn om te voorkomen dat je in slaap valt.

Hoe meer je piekert, hoe alerter je (lichaam) wordt, zelfs wanneer je extreem moe bent. Dit zorgt ervoor dat je niet in slaap kunt komen. Maar zelfs als je in slaap bent gevallen, word je misschien wel een paar keer per nacht wakker. Je lichaam en geest zijn niet tot rust gekomen, en dit maakt het onmogelijk om door te slapen.

Moe zijn en tóch slecht slapen door andere factoren

Naast piekeren, zijn er andere factoren die kunnen bijdragen aan slapeloosheid terwijl je moe bent. Denk aan sporten vlak voor het slapen, of het gebruiken van stimulerende middelen (medicatie, koffie/cafeïne, roken/nicotine, geraffineerde suiker).

burn out slapeloosheid koffie suiker
Photo by Isaac Benhesed

Overspannen en heel veel slapen tijdens burn-out

Andere mensen die een burn-out hebben, of overspannen zijn, slapen juist heel erg veel. Ook dit heb ik ervaren. Toen ik wat beter ging (in)slapen, in een later stadium van mijn burn-out, merkte ik dat ik heel veel sliep. Achteraf gezien was dit best logisch, want mijn lichaam moest herstellen van al die jaren waarin ik mezelf had uitgeput.

Het lijkt mij niet schadelijk als je overspannen bent en heel veel slaapt, maar als je een burn-out hebt en heel veel slaapt, kun je misschien eens met je arts overleggen of dit kwaad kan. Mijn ervaring is, dat ik alleen maar heel veel slaap wanneer mijn lichaam moet herstellen. Ik laat dit dan ook maar gewoon gebeuren.

Tips bij burn-out en slapeloosheid

Om je burn-out te overwinnen, is het natuurlijk belangrijk dat je goed slaapt. Als je slaapt (of ontspant, of mediteert), krijgt je lichaam de kans om te herstellen. Herstellen is altijd belangrijk, ook als je niet overspannen bent of geen burn-out hebt. Maar als je wel een burn-out hebt, is het éxtra belangrijk om te herstellen.

Hier komen wat tips bij burn-out en slapeloosheid, vanuit mijn eigenlijk ervaring.

1. Mindfulness bij burn-out en slapeloosheid

Één van de eerste dingen die mijn huisarts me aanraadde (daar ben ik hem trouwens nog steeds heel dankbaar voor), is om een mindfulnesstraining te gaan volgen. In het begin vond ik het maar een beetje vreemd en zweverig. “Ik ben gewoon moe, hoe kan mediteren mij nou helpen?”, dacht ik.

Maar ik was zó wanhopig, dat ik alles aangreep. Meteen meldde ik me aan bij PsyQ, waar ik een 8-weekse mindfulnesstraining volgde. De eerste 2 lessen voelde een beetje ongemakkelijk. ‘Stilzitten en op je ademhaling letten? Een half uur helemaal niks doen? Dat kan ik helemaal niet!’ dacht ik. Wat ik toen nog niet wist, is dat het mijn leven zou veranderen!

Heb je bij jou in de buurt niet de mogelijkheid om een 8-weekse mindfulnesstraining te volgen, of heb je hier het budget niet voor? Bekijk dan eens deze online 8-weekse mindfulnesstraining.

2. Beter slapen door je dag af te bouwen (slaapritueel)

Om goed te kunnen slapen, is het belangrijk dat je je lichaam de juiste signalen geeft. Kijk jij nog televisie of op je telefoon (met blauw licht) voor het slapen? Dan denkt jouw lichaam ‘hey, licht, het is dag!’. Voer je moeilijke gesprekken voor het slapen, geef je niet het signaal aan je lichaam dat je tot rust mag komen.

Wat mij enorm hielp tijdens mijn burn-out, om beter te slapen, was het ontwikkelen van een afbouwschema of slaapritueel. Nu, ruim 5 jaar later, doe ik dit nog steeds.

Hoe geef je je lichaam het signaal dat het tijd is om te slapen?

  • Dim de lichten in huis. Dit geeft je lichaam het signaal dat het avond/nacht is. Hierdoor kan je lichaam het slaaphormoon melatonine aanmaken.
  • Vermijd blauw licht, minimaal een uur voordat je naar bed gaat. Zet de televisie, laptop en telefoon uit en breng je lichaam in ontspanning.
  • Drink een kopje kalmerende kruidenthee.
  • Lees een boek of luister naar ontspannende muziek.
  • Heb je een partner? Zorg voor luchtige gesprekken, knuffel of masseer elkaar.
  • Doe wat ontspannende yoga-oefeningen voor het slapen, of mediteer.
  • Neem eventueel een voetenbadje (met magnesium), of een warme douche

3. Gebruik eventueel een ondersteunend (natuurlijk) slaapsupplement

Het is natuurlijk fijn als je niet afhankelijk bent van slaapmedicatie of homeopathische slaapsupplementen. Maar als je (net) een burn-out hebt, kan een natuurlijk supplement uitkomst bieden tot je goed kunt slapen zonder supplementen.

Zelf heb ik een hele fijne ervaring met Nachtrust & Stemming en magnesium. Het supplement Nachtrust & Stemming verhoogt ook meteen je serotonine, dus heeft niet alleen een positieve invloed op je slaap, maar ook op je stemming.

Melatonine hielp bij mij niet, maar biedt voor anderen wel uitkomst. Ook heb ik ervaring met wietolie (CBD & THC). Helaas is dit niet zonder doktersrecept verkrijgbaar, maar je zou wel CBD-olie kunnen proberen.

Beter slapen met magnesium

Ook Magnesium ondersteunt je slaap. Je kunt bijvoorbeeld een magnesium voetenbadje nemen (dit doe ik ook regelmatig, als onderdeel van mijn slaapritueel), of magnesiumolie onder je voeten smeren. Neem je liever een supplement? De magnesium van Cellcare werd mij aangeraden door een orthomoleculair therapeut, en als deze niet beschikbaar is, is Vitakruid een goede keuze.

Wat doe jij om beter te slapen tijdens je burn-out?

Om te herstellen van een burn-out is het essentieel om goed te slapen. Wat heb jij al geprobeerd om beter te slapen, en wat heeft je goed geholpen? Deel het met ons in de comments!

Volg Leuk Leven met ADD op InstagramFacebookPinterest en Twitter. Ben je op zoek naar likeminded people? Word lid van Wandering Minds Community, voor iedereen met een uniek brein (let op: vul alle lidmaatschapsvragen in om toegang te krijgen. Dit doen we om de kwaliteit en veiligheid in de groep te waarborgen). 

Dit artikel bevat affiliate links. Wanneer je een product via de link koopt, steun je leuklevenmetadd.nl. Super bedankt daarvoor  Natuurlijk promoot ik alleen artikelen waar ik achter sta, en betaal jij niets extra’s. Ik ben een wannabe-minimalist en zal altijd aanbevelen om een product alleen te kopen wanneer het écht iets toevoegt aan je leven. Of zoals Marie Kondo zou vragen: ‘does it spark joy?’ 

José Schrijver

Wandering Mind, dromer, digital nomad | Ervaringsdeskundige: kreeg ADD-diagnose op 26-jarige leeftijd tijdens een burn-out | holistische visie op ADHD | medicatie-vrij

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *