ADHD EN BOOSHEID

ADHD en woede-uitbarstingen bij kinderen & volwassenen: info & tips

Veel kinderen en volwassenen met ADHD vinden het lastig om met emoties om te gaan. Ook worden emoties vaak intenser beleefd door mensen met ADHD. Hele kleine gebeurtenissen kunnen voor woedeaanvallen zorgen. Een bekend symptoom van ADHD is bijvoorbeeld moeite met zelfbeheersing, iets waar tijdens ADHD behandeling aandacht aan wordt besteed. Hoe ga je om met boosheid en woede-uitbarstingen als je ADHD hebt of als jouw partner of kind ADHD heeft? Hier vind je informatie en tips over boosheid en ADHD.

Het begrijpen van de oorzaken van woedeaanvallen en frustratie bij kinderen en volwassenen met ADHD kan eraan bijdragen dat deze woede geen (langdurige) schade aanricht. Maar niet alleen begrip helpt. Er zijn ook andere dingen die je kunt doen om beter met je woede (of de woede-uitbarstingen van je kind) om te gaan.

adhd en woede-uitbarstingen kind en volwassenen

Waarom zijn kinderen en volwassenen met ADHD sneller boos?

De meest voorkomende oorzaken dat iemand met ADHD soms woede-uitbarstingen heeft zijn impulsiviteit, emotionele gevoeligheid, humeurigheid en stemmingswisselingen. Daarnaast heeft iemand met ADHD soms ook nog een andere diagnose, zoals een angststoornis, bipolaire stoornis of depressie. Maar ook frustratie, overtollige energie, een gebrek aan eigenwaarde en bijwerkingen van medicijnen kunnen voor woedeaanvallen zorgen (Very Well Mind).

Mijn eigen ervaring met boosheid

Zelf heb ik ADD (een subtype van ADHD) en als kind had ik al moeite met zelfbeheersing. Ik kan me bijvoorbeeld herinneren dat ik in mijn woedeaanvallen wel eens de oren van de knuffel van mijn zusje eraf heb getrokken en het behang van de muren heb gesloopt met een kledinghanger. Mijn boosheid kwam vaak voort uit een gevoel van onmacht. Ik deed heel hard mijn best om het allemaal goed te doen, maar dit lukte niet altijd. Dit zorgde voor enorm veel frustratie, vooral wanneer ik nog eens extra met mijn neus op de feiten werd gedrukt (dat ik bijvoorbeeld weer mijn kamer niet had opgeruimd). Maar ook als ik me onbegrepen voelde – en dit gebeurde regelmatig – voelde ik me boos. Daarnaast uitte overprikkeling zich vaak in boosheid; na een lange schooldag voelde ik me zo overprikkeld, dat ik met rust gelaten wilde worden. Als mijn ouders of zusje van alles van mij wilde, zorgde dit voor nog meer overprikkeling en dit leidde soms tot woede-uitbarstingen.

ADD en boosheid

Naar mate ik ouder werd leerde ik met mijn woede om te gaan. Daarnaast leerde ik tijdens de ADHD behandeling verschillende skills zoals plannen en organiseren, waardoor er steeds minder frustratie plaatsvond. Maar ook leerde ik dat ik gewoon anders mag zijn, en dat als mensen mij niet begrijpen, dit niet meteen betekent dat er iets mis met mij is. Supplementen helpen bij overprikkeling. Maar de allerbelangrijkste verandering vond plaats toen ik in contact kwam met yoga en Mindfulness. Pas toen leerde ik echt met mijn emoties om te gaan.

adhd woedeaanvallen volwassenen kinderen

Tips bij ADHD & boosheid

Wanneer jij als volwassene met ADHD last hebt van woedeaanvallen, of jouw kind regelmatig boos is, zijn er verschillende dingen die kunnen helpen. Een aantal tips bij ADHD en woede-uitbarstingen:

  • Vraag om hulp in de vorm die bij jou past (via de huisarts, coaching, een psycholoog, een ADHD-behandeling).
  • Zorg voor voldoende lichaamsbeweging (om te ontladen); sporten, wandelen, yoga, hardlopen, etc.
  • Volg een cursus Mindfulness (volwassenen) of koop het boek ‘Stilzitten als een kikker' (kinderen).
  • Uit je emoties, stapel ze niet op (dit vergt wat oefening, het begint met bewustzijn).
  • Zorg dat je niet overprikkeld raakt (wees dit voor). Ben je wel overprikkeld? Bekijk deze tips.
  • Houd een dagboek bij en let op patronen; wanneer ben jij (of wanneer is je kind) boos, wat ging hieraan vooraf?
  • Zorg voor gezonde voeding (vermijd geraffineerde suikers, teveel koffie, bewerkte producten, gluten en koemelkproducten).
  • Beperk je schermtijd en zorg voor voldoende ontspanning.
  • Doe ademhalingsoefeningen.
  • Zet rustige muziek op wanneer je boosheid voelt opkomen.
  • Zorg voor regelmaat en structuur (ook heel belangrijk bij ADHD kinderen!).
partner ADHD woede uitbarstingen

Wat is jouw ervaring met ADHD en boosheid of woede-uitbarstingen van je kind?

Hopelijk heeft de informatie uit dit artikel jou geholpen om beter met je boosheid of de boosheid van je kind om te gaan. Wat is jouw ervaring met ADHD en woedeaanvallen? Deel je ervaring in de comments onderdaan de pagina, zodat we van elkaar kunnen leren!

adhd woede uitbarstingen

Dit artikel bevat affiliate links. Wanneer je een product via de link koopt, steun je Wandering Minds. Super bedankt daarvoor  Natuurlijk promoten wij alleen artikelen wawe achter staan en betaal jij niets extra’s. Wij zijn wannabe-minimalists en raden aan om een product alleen te kopen wanneer het écht iets toevoegt aan je leven.

Hey, jij daar!

Volg ons op de socials voor meer tips, ervaringsverhalen en een dosis extra inspiratie voor je Unieke Brein. Wil je je verbinden met gelijkgestemden? Onze community is een veilige plek waar je ervaringen deelt, vragen stelt & nieuwe vrienden maakt.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top