ADHD hulp bij opruimen

ADHD en opruimen: simpele tips voor een opgeruimd huis

Wanneer je ADHD of ADD hebt, kan het een ware uitdaging zijn om je huis op te ruimen. En als het huis eenmaal opgeruimd is, vinden we het vaak moeilijk om dit zo te houden. We voelen ons regelmatig overweldigd, ongefocust, energieloos of ongemotiveerd. De interne chaos in ons hoofd, is zichtbaar in onze externe wereld, zoals in het huishouden.

Toch is het essentieel – juist voor volwassenen met AD(H)D – om het huis opgeruimd te houden. Als we namelijk rust creëren in onze omgeving, ervaren we ook meer innerlijke rust.

Wat kan je doen om grip te krijgen op je huishouden? Hier vind je alles over ADD, ADHD en opruimen. Ik deel algemene tips, maar ook mijn persoonlijke ervaring. Daarnaast vind je tips van opruimexpert Helga, die zelfs een handige cursus maakte voor chaoten zoals wij. Ook heeft zij een community opgericht voor rommelmakers, waar je elkaar kunt steunen en motiveren.

Waarom is opruimen lastig voor ADHD-breinen?

Opruimen is lastig voor volwassenen met ADD of ADHD om verschillende redenen.

  • Concentratieproblemen: we zijn snel afgeleid, dit gebeurt ook tijdens het opruimen.
  • Impulsiviteit: we laten rommel slingeren omdat we midden in een activiteit ineens met iets anders bezig zijn.
  • Moeite met plannen en organiseren: we weten soms gewoon niet waar we moeten beginnen of hoe we het moeten aanpakken.
  • Weinig energie: wanneer we overprikkeld zijn, kampen we misschien met een laag energieniveau. Opruimen voelt als een grote taak.
  • Motivatieproblemen: van alle dingen die we van onszelf moeten, is opruimen misschien wel de minst aantrekkelijke activiteit.

HELP, waar moet ik beginnen?

ADHD en opruimen: de rommel stapelt zich op

Volwassenen met ADHD of ADD worstelen dus met concentratieproblemen en impulsiviteit. Maar ook vinden we het vaak lastig om projecten af te maken. Daarnaast hebben we moeite met plannen en organiseren. Al deze ADHD-symptomen zorgen ervoor dat rommel zich vaak opstapelt; op kantoor, in huis, en overal waar we maar rommel kunnen maken. Voor de meeste volwassenen met ADHD is dit een échte worsteling. We willen stiekem allemaal georganiseerd en opgeruimd zijn, maar het lukt ons gewoon niet. De rommel stapelt zich op en vervolgens weten we vaak niet waar we moeten beginnen.

Waar moet ik beginnen met opruimen? Maak een lijstje!

De grootste uitdaging voor het ADHD-brein is vaak: waar begin je? Het antwoord op deze vraag is misschien wel heel simpel: begin bij het maken van een overzicht. Maak een to-do lijst van alle dingen die je wil opruimen. Maak de taken op deze lijst klein en behapbaar.

‘Woonkamer opruimen' wordt bijvoorbeeld: (1) ruim de vaat op, (2) stop alles wat gewassen moet worden in de wasmand, (3) stop alles wat naar de Kringloop mag in een doos, (4) stop alles wat weg mag in een vuilniszak, (5) maak stapels of hoekjes met groepen producten, (6) ruim kast A op, (7) ruim kast B op, enz.

Wanneer we een lijstje hebben gemaakt met simpele taken, is het makkelijker om te beginnen.

adhd huishouden opruimen

Opruimen met ADHD: tips voor een opgeruimd huis

Opruimen kan overweldigend zijn voor het ADHD-brein. Maar nu je een lijstje hebt gemaakt, weet je in ieder geval wat je allemaal moet doen. Pak iedere keer 1 of 2 taken aan. Hier vind je een aantal tips.

  • Kies een moment van de dag waarop je veel energie hebt.
  • Zet leuke muziek aan.
  • Pak je to-do lijst erbij
  • Begin klein: spreek bijvoorbeeld met jezelf af om een half uurtje op te ruimen. Streef niet meteen naar perfectie.
  • Ruim eerst één kamer op; verwacht niet meteen je hele huis op te ruimen.
  • Leg dingen niet meteen op de plek waar ze horen, maar sorteer je spullen eerst. Maak bijvoorbeeld stapels of thema-hoekjes.
  • Blijf bij je taak: ben je bezig met het organiseren van de badkamer, blijf dan ook bij deze taak. Komt er een nieuwe taak op je pad? Zet dit op je to-do lijst.
  • Minimaliseer: hoe minder spullen, hoe minder rommel.
  • Gebruik handige opbergboxen.
  • Beloon jezelf iedere keer wanneer je weer iets mag afstrepen van je to-do lijst. Trakteer jezelf bijvoorbeeld op een kopje koffie, chocola of een momentje ontspannen.
  • Vraag om hulp als je er zelf niet uitkomt.

Mijn ervaring met ADD en opruimen, en mijn tip!

Zelf werd ik in 2016 gediagnosticeerd met ADD en na een lange weg te hebben afgelegd, heb ik nu grip op de symptomen. Ik durf te zeggen dat mijn huishouden niet chaotischer is dan het huishouden van de gemiddelde neurotypical. Maar dit wil niet zeggen dat mijn huis altijd 100% opgeruimd en netjes is. Toen ik vorig jaar 6 maanden samenwoonde met een heel georganiseerd en opgeruimd persoon (zeg maar gerust: structopaat, haha!), kwam ik erachter dat ik nog steeds wat ‘ADD probleempjes' heb. Mijn partner kwam regelmatig verdwaalde spullen van mij tegen, maar bijvoorbeeld ook – tot zijn grote frustratie – potjes waar de deksel scheef op zat. Soms vond hij kopjes en pannen in het verkeerde kastje of een mok met kruidenthee van de avond ervoor op een tafeltje.

Ik deed enorm mijn best, maar we moesten als twee uitersten echt samen op zoek gaan naar een balans.

Toch heb ik de afgelopen jaren heel veel geleerd, en is mijn huis lang niet meer zo'n chaos als het was. Dankzij een vast schoonmaakmoment per week en dagelijkse opruimkwartiertjes, blijft mijn huis opgeruimd.

Hoe houd je je huis opgeruimd? Het opruimkwartiertje!

Als je je huis eenmaal hebt opgeruimd, is het natuurlijk van belang om dit zo te houden. Maar hoe houd je je huis opgeruimd, naast je drukke leven en alle interne en externe chaos? Wat mij enorm helpt, is dus het opruimkwartiertje. Deze techniek leerde ik van mijn ADD coach bij PsyQ.

Minimaal 1 keer per dag, houd ik zo'n opruimkwartiertje. Ik zet wat leuke muziek op, zet de wekker en in een kwartier zorg ik dat alles weer op de juiste plek staat. Door dit iedere dag een kwartier te doen, bijvoorbeeld aan het einde van de dag, kan de rommel zich niet opstapelen.

ADHD en opruimen

Hulp bij opruimen: Tips van opruimexpert Helga

Veel Wandering Minds weten gewoon niet waar ze moeten beginnen. De rommel heeft zich zó opgestapeld, dat het opruimen een enorme taak is geworden waar je enorm tegenop ziet. Wanneer je door de bomen het bos niet ziet, is het misschien tijd om hulp in te schakelen. Misschien wil je moeder wel helpen, of kun je een goede vriendin om hulp vragen bij het opruimen. Maar je kunt ook een jaar lang online hulp krijgen van opruimcoach Helga. Zij ontwikkelde de cursus ‘in 365 dagen van Rommel naar Rust'. Voor een klein bedrag krijg je een jaar lang iedere dag opruimtips in je inbox en krijg je daarnaast toegang tot een gezellige community met andere chaoten, om elkaar te ondersteunen en te motiveren.

Een leuke tip van Helga, is: neem een foto van je rommel, als je jouw eigen rommel niet meer ziet. Op een foto kunnen jouw hersenen de ‘probleemgebieden' namelijk duidelijker zien.

Bekijk de cursus
Direct kopen
ADD en opruimen

Overige opruim tips

  • Zorg dat alles in huis een vaste plek heeft
  • Maak iedere ochtend je bed op; leer jezelf aan om opgeruimd te leven
  • Doe de afwas altijd meteen; laat het zich niet opstapelen
  • Leef minimalistisch; hoe minder spullen je hebt, hoe minder rommel je kunt maken
  • Zorg ervoor dat alles ‘verstopt' zit in een kast, een lade of in een opruimbox. Zo houd je jouw huis rustig.
  • Iets doen is beter dan niets doen: ook als je 5 minuten over hebt, kun je opruimen. Gebruik deze korte momenten om weer een stapje dichter bij een opgeruimd huis te komen.
  • Stel het opruimen niet uit: als je voelt dat je moet opruimen, begin dan meteen!

BEDANKT VOOR JOUW STEUN! 🙂

Wandering Minds heeft een samenwerking met verschillende affiliate partners. Wanneer je een product koopt via een link in dit artikel, ontvangen wij een commissie en daarmee steun je Wandering Minds: super bedankt daarvoor! Dit maakt het mogelijk voor ons om aan onze missie te blijven werken: content te creëren die jou helpt om grip te krijgen op jouw unieke brein. Natuurlijk promoten wij alleen producten waar we achter staan en betaal jij niets extra’s. Regelmatig mogen wij korting geven: houd de website en socials in de gaten of schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Hey, jij daar!

Volg ons op de socials voor meer tips, ervaringsverhalen en een dosis extra inspiratie voor je Unieke Brein. Wil je je verbinden met gelijkgestemden? Onze community is een veilige plek waar je ervaringen deelt, vragen stelt & nieuwe vrienden maakt.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Ontvang Tips, Ervaringsverhalen & Life Hacks voor jouw Unieke Brein

15585

Mis niets!

Scroll naar top