ADD en studeren met ADHD
ADD tips en oplossingen

ADHD, ADD en studeren, 12 tips

Voor de meeste mensen met ADD of ADHD is studeren een uitdaging. Regelmatig komt het dan ook voor, dat studies niet worden afgemaakt. In dit artikel vind je 12 tips om beter te kunnen studeren met ADD en ADHD. Van een simpele ‘natuurlijke studiepil‘ (beter dan Ritalin) tot andere, duurzame oplossingen. Het is namelijk echt mogelijk om, als je dat wil, een studie af te ronden met AD(H)D. Na een aantal mislukte studies, heb ik op 27-jarige leeftijd ook eindelijk dat papiertje gehaald.

Voordat ik je de tips ga geven, volgt eerst wat algemene informatie…

Waarom is studeren met ADD of ADHD lastig?

Niet iedereen is even gek op studeren, maar bij de meeste jonge mensen lukt het toch om een studie af te maken. Voor iemand met AD(H)D is de uitdaging groter. Ten eerste is het al een hele opgave om de hele les je aandacht erbij te houden, want één van de duidelijkste symptomen van AD(H)D is natuurlijk het hebben van concentratieproblemen.

Voor een buitenstaander kan het erop lijken dat de student met AD(H)D niet gemotiveerd is, of dat alles wat er om hem/haar heen gebeurt interessanter is dan wat de leraar te vertellen heeft. Niets is minder waar. Iemand met AD(H)D is vaak juist extreem gemotiveerd en werkt heel hard. Doordat de hersenen van iemand met AD(H)D anders werken, is iemand met deze diagnose gewoon wat sneller afgeleid.

Concentratieproblemen hebben en snel zijn afgeleid kunnen tot grote problemen leiden, van het kwijtraken van aantekeningen tot het missen van essentiele informatie die de docent deelt, het bijhouden van de agenda en het kunnen concentreren op een toets.

add en studeren je kan het

Succesvol studeren met ADD, het is echt mogelijk!

Ondanks alle uitdagingen die AD(H)D met zich meebrengt, is het tóch mogelijk om te studeren met ADD, en om uiteindelijk je diploma te halen. Het lukte mij ook, na jarenlang falen. Sommigen lukt dit met medicatie of natuurlijke supplementen, anderen lukt dit zonder.

Iemand met AD(H)D is vaak intelligent, creatief en neemt makkelijk nieuwe informatie op, vooral wanneer het onderwerp interessant genoeg is. De kunst is, om om te leren gaan met de symptomen die bij AD(H)D horen, zoals concentratieproblemen en snel zijn afgeleid. Hier komen de tips die jou gaan helpen bij het succesvol studeren met ADD of ADHD!

1. Zorg voor een goede (en dagelijkse) planning

Één van de belangrijkste dingen die je kunt doen om betere studieresultaten te behalen met ADD, is het zorgen voor een goede planning. Zoals iedere AD(H)D’er zal beamen, zijn structuur en planning erg lastig. Daarom is het wellicht een goed idee om hulp te vragen. Je kunt vast bij je decaan terecht, of bij een studiegenoot of familielid.

Maak samen met een studiegenoot een globale planning voor de komende tijd, waarbij je een hoofddoel (bijvoorbeeld het schrijven van een scriptie) opdeelt in kleine doelen.

Vervolgens kun je iedere ochtend een concreet plan maken voor wat je op die dag gaat doen. Houd de doelen die je op een dag wil behalen klein. Verwacht dus niet van jezelf dat je in één dag dat hele hoofdstuk van die scriptie schrijft, want dat is ook voor iemand zonder ADD/ADHD een onmogelijke opgave. Niet iedere student is fan van deze methode, maar het kan toch een goed idee zijn om je doelen SMART te maken (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden). Zo voorkom je dat je de lat te hoog legt voor jezelf en niet slaagt.

add en studeren planning tip

Plan ook leuke dingen in

Als je je netjes aan je planning houd zal je zelfs tijd overhouden voor leuke dingen. Sterker nog; ik raad het je sterk aan om na een paar uur hard studeren, of tussendoor, iets leuks in te plannen om jezelf te belonen. Ontspanning is net zo belangrijk als inspanning. Het moet in balans zijn.

Aan het einde van de dag is het belangrijk dat je je planning evalueert om te zien of het is gelukt en of er iets is dat je de volgende keer anders wilt doen. Kijk ook iedere dag even naar jouw globale planning, om te kijken of je nog op schema ligt.

Iedere ochtend en iedere namiddag/avond naar je planning kijken gaat jou echt helpen, ik raad je ook aan om er vandaag nog mee te beginnen!

2. Studeren met ADD kan alleen als je goed slaapt

Iemand met AD(H)D heeft vaak slaapproblemen, en dit kan een enorme impact hebben op je studie. Om succesvol te kunnen studeren met ADD/ADHD, is het essentieel dat je goed slaapt. Heb jij slaapproblemen? Zorg dan dat je dit als eerste gaat aanpakken. De tips in dit artikel over slaapproblemen oplossen, kan jou hierbij helpen.

Zorg ervoor dat je een vast dag- en nachtritme hebt. Wanneer je goed hebt geslapen ben je beter uitgerust en heb je een groter concentratievermogen. Ook zorgt een goed ritme ervoor dat je minder snel geneigd bent om je nog een keer om te draaien terwijl je moet studeren.

add en studeren goed slapen

3. ADD en studeren: Neem regelmatig pauze tijdens het studeren

Sommige AD(H)D’ers belanden regelmatig in de hyperfocus, en verliezen zichzelf in waar ze mee bezig zijn. Dit zorgt ervoor dat je niet voldoende rust pakt, met alle gevolgen van dien. Je put jezelf uit, bent enorm moe, gaat slecht eten (suikers) omdat je snakt naar energie. Vervolgens kan je niet meer goed in slaap komen en voor je het weet ben je in een vicieuze cirkel beland.

Vergeet dus niet om pauzes te houden tijdens het studeren! Door even een pauze te houden kun je je hoofd leegmaken, misschien even aandacht besteden aan wat jou continu afleidde, tot rust komen, even ‘voelen hoe je je voelt’ om vervolgens vol goede moed verder te studeren.

Ga in je pauze even naar buiten en beweeg. Houd je lichaam lekker in beweging. Tijdens het studeren zit je al genoeg stil. Kijk wat voor jou het beste werkt, maar een goede richtlijn is om na elke 45 minuten werken, 15 minuten pauze te houden.

ADHD en studeren met ADD

4. Zet wekkers/timers tijdens het studeren

Een student met ADHD of ADD beland soms in de hyperfocus. Andere keren is hij snel afgeleid, en ineens met iets anders bezig dan waar hij mee begon.

Om dit te voorkomen, kun je een timer zetten, om ervoor te zorgen dat je je netjes aan je planning en je pauzes houdt. Binnen de tijd die je instelt, spreek je met jezelf af dat je maar met één ding bezig bent. Multi-tasken is geen goed idee voor iemand met AD(H)D.

Wanneer de wekker afgaat moet je ook echt direct stoppen en wanneer de volgende gaat moet je ook echt weer aan het werk gaan. Ga jezelf niet pushen om nog even door te gaan, ook niet als het bijna af is. Neem gewoon even je pauze en ga dan weer verder. Ook wanneer het tijd is voor de volgende taak in je planning luister je braaf naar je timer.

add en studeren tip timer wekker

De tijd die je instelt kun je langzaam opbouwen. Begin bijvoorbeeld met een kwartier werken, 5 minuten pauze. Merk je dat dit goed gaat, en dat je je 15 minuten lang kunt focussen, maak er dan 20 minuten van, met 5 minuten pauze.

Na jaren oefenen, krijg ik het meeste voor elkaar wanneer ik 45 minuten werk, 15 minuten pauze neem.

5. Essentieel voor studeren met ADD; een fijne studieplek

Een fijne studieplek is essentieel voor iemand met ADHD/ADD. Het is bijvoorbeeld een goed idee om een vaste plek in huis in te richten, die alleen voor studeren is. Ga dus niet studeren terwijl je op de bank hangt, maar zit bijvoorbeeld aan jouw opgeruimde bureau. Door een eigen studieplek te creëren kun je jezelf trainen om ‘in de mindset van het studeren’ te komen.

Hierbij is het erg belangrijk dat het een rustige ruimte is zonder te veel afleiding, zoals rommel, beweging en geluid. Als je zo’n ruimte niet in je eigen huis kan creëren dan kun je een plekje buitenshuis opzoeken waar je kunt studeren. Ga bijvoorbeeld naar de bibliotheek. De meeste bibliotheken hebben een fijne stilteruimte. Zie het studeren als naar je werk gaan, waar je ook niet zomaar iets anders tussendoor gaat doen omdat je bent afgeleid.

Hoef je alleen maar te lezen, bijvoorbeeld omdat je een tentamen hebt? Misschien werkt het voor jou wel als je ergens in de natuur gaat zitten, aan het strand of in een bos.

add en studeren tips advies

6. ADD en studeren met succes: Gebruik een noise cancelling koptelefoon

Als je ondanks een fijne studieplek nog steeds last hebt van alle (kleine) geluiden die je hoort, dan kan een noise cancelling koptelefoon een goede redding zijn. Deze fantastische apparaten dempen geluiden van buitenaf, waardoor je niets anders dan je eigen gedachten hoort. Heerlijk als je even geconcentreerd wil studeren.

studeren met ADD of ADHD

7. Train je focus door te (leren) mediteren

Heeft de noise cancelling koptelefoon ervoor gezorgd dat je afgeleid raakt door je eigen gedachten die van de hak op de tak springen? Of gebeurt dat sowieso regelmatig? Dan kun je je eens gaan verdiepen in mediteren. Door te mediteren leer je je gedachten te bekijken zonder oordeel. Het is één van de meest krachtige oefening om je concentratie te verbeteren.

Tijdens het mediteren neem je even de tijd om alle gedachten die langskomen te bekijken en rustig aan de kant te leggen. Wanneer je mediteert merk je op hoe je je echt voelt. Heb je bijvoorbeeld een pauze nodig, omdat je jezelf teveel aan het pushen bent?

8. Studeren met ADD is makkelijker als je het samen doet met een studiegenoot

Wanneer je in je eentje gaat studeren, ben je wellicht snel afgeleid. Je gaat even op je telefoon kijken, beland in een WhatsApp gesprek of je huisgenoot komt thuis en je bent ineens een half uur aan het bijpraten.

Soms is het fijner als je een stok achter de deur hebt. Door samen met een studiegenoot te studeren heb je eigenlijk geen andere keuze dan aan de slag te gaan. Als jij je laat afleiden, zal jouw studiegenoot ook afgeleid zijn. Door samen te studeren kun je elkaar motiveren.

9. Vraag om hulp tijdens je studie

Studeren is voor iedereen lastig, en met een ‘ADHD brein’ nog veel lastiger. Wees daarom niet terughoudend om om hulp te vragen. Als je er even niet uitkomt kan je altijd je decaan, docent, ouders of studiegenoten om hulp vragen. Je bent niet dom als je vragen stelt, door vragen te stellen help je jezelf succesvol te zijn.

10. Succesvol studeren met ADD/ADHD kan alleen als je goed eet

Wat je eet heeft invloed op je lichaam en geest, zo ook op jouw concentratievermogen. Zo kunnen suiker en koffie ervoor zorgen dat je hyper wordt en dat je je niet goed kan concentreren. Daarnaast voel je je ook nog eens moe als de effecten van suiker en koffie weer uitgewerkt zijn, waardoor je vervolgens nog geen werk kan verzetten. Kies dus voor gezonde voeding zoals groente, fruit en noten. Deze brengen geen pieken en dalen aan in je energielevel en daarmee in je concentratie.

Door de juiste dingen te eten kun je je AD(H)D symptomen sowieso verminderen.

ADD en studeren

11. Gebruik etherische olie tijdens het studeren

Door etherische oliën te gebruiken kun je je gemoedstand beïnvloeden. Klinkt bizar he? Maar het werkt echt.

Zo kan je pepermuntolie op je slapen wrijven voor een betere concentratie. Maar je kan ook oliën verdampen met speciale diffusers. Zo kunnen kruidnagel en cipres je concentratie verbeteren, kamille is rustgevend en lavendel helpt te ontspannen.

12. Supplementen voor studeren met ADHD

Niet alleen etherische olie kan jou helpen bij je ADHD-symptomen. Ook vitamines en mineralen hebben veel invloed op je concentratievermogen. Er zijn inmiddels veel supplementen die jou kunnen helpen bij concentratieproblemen, slaapproblemen en noem maar op. Veel studenten gebruiken tegenwoordig Ritalin, ook studenten die geen ADHD hebben. Het is een veel betere keuze om een natuurlijk supplement te gebruiken.

Deze natuurlijke studiepil met L’theanine en cafeine helpt je bijvoorbeeld bij de concentratie. Of kies Alfa Focus (die gebruik ik zelf), een supplement die jou niet alleen helpt je te focussen, maar je ook nog eens ondersteunt bij je geestelijke balans. Alfa focus heeft een vergelijkbaar effect als Ritalin.

studeren met add of adhd

Wat ga jij doen om beter te studeren met AD(H)D?

Hopelijk biedt dit artikel voldoende tips die jij kunt toepassen om beter te studeren, ondanks de ADD of ADHD. Kies vooral de tips waar jij denkt dat je iets mee kan. Bedenk je hierbij, dat verandering niet plaatsvindt na een nachtje slapen. Ga de komende tijd aan de slag met de tips, en verwacht niet teveel van jezelf.

Ik ben heel benieuwd… Welke tips ga jij toepassen de komende tijd? Of heb jij misschien een andere tip over ADD en studeren, die hier niet tussen staat? Deel het met ons, onder dit artikel!

Volg Leuk Leven met ADD op FacebookTwitter en Instagram. Ben je op zoek naar likeminded people? Word lid van Wandering Minds Community, voor iedereen met een uniek brein. 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *