add zonder medicatie
ADD oplossingen

ADD zonder medicatie: gezondheid & succes met deze tips

Steeds meer mensen krijgen de diagnose ADD, Attention Deficit Disorder. De reguliere behandeling voor ADD gaat gepaard met medicatie en vaak wordt gedacht dat dit de enige mogelijkheid is. Gelukkig zijn er goede alternatieven, want medicatie is niet voor iedereen. In dit artikel beschrijf ik 4 alternatieve methodes om te succesvol en gezond te leven met ADD zonder medicatie.

Ik ben geen arts, dit artikel schrijf ik op basis van ervaring en externe bronnen.

Binnenkort plaats ik hier meer tips.

Waarom een ADD natuurlijke behandeling zonder medicatie?

Het is fantastisch dat we in het westen de geneeskunde tot onze beschikking hebben, om ons te helpen bij ziekte. Ook voor ADD zijn er vele soorten medicatie beschikbaar die ons kunnen helpen om om te gaan met de symptomen.

Helaas werken ADD medicijnen niet voor iedereen op de lange termijn. Daarnaast kun je je afvragen of de (lange- en kortetermijn) bijwerkingen opwegen tegen de positieve effecten van de medicatie.

Is het wel gezond om voor langere tijd medicatie te gebruiken voor ADD? Niet iedereen is daarvan overtuigd, daarom gaan velen op zoek naar alternatieven. Waar de Westerse Geneeskunde helaas nog niet altijd naar kijkt, is de oorzaak van een ziekte, en hoe je die oorzaak kunt aanpakken. Westerse geneeskunde is over het algemeen gebaseerd op symptoombestrijding.

add zonder medicatie blij

Op zoek naar een ADD behandeling zonder medicatie? Hier komen wat alternatieven…

1. ADD behandeling zonder medicatie: Neurofeedback

Een mooie ADD behandeling zonder medicatie is neurofeedback.

Neurofeedback is een behandelingsmethode met als doel het balanceren en optimaliseren van de hersenen. Tijdens een sessie worden de hersengolven gemeten. Met behulp van een EEG kan er directe feedback worden gegeven op specifieke hersenactiviteit. Wat je leert, is het bewust onder controle krijgen van specifieke soorten hersenactiviteit. De Universiteit Utrecht onderzocht neurofeedback bij kinderen met ADHD, en de conclusie was dat neurofeedback kan worden gezien als een veelbelovende behandeling met voordelen op de lange termijn.

De kans dat neurofeedback jou gaat helpen bij een succesvol en gezond leven met ADD zonder medicatie is dus zeker aanwezig.

Met neurofeedback heb ik zelf geen ervaring, want toen ik in behandeling was voor ADD werd dit nog niet vergoed. Wel hoorde ik positieve verhalen van mensen in groepstherapie.

2. ADD en voeding

Verschillende onderzoeken tonen aan dat gluten (in brood, pasta, koekjes, etc.) en caseine (in zuivelproducten zoals melk, yoghurt en kaas) een negatieve invloed hebben op ADD, ADHD en autisme. Dit wordt onder anderen beschreven in het book ‘The child-friendly ADHD & Autism cookbook‘, waarvan de nieuwste editie uitgegeven wordt op 31/12/2019. In dit geweldige boek, die je trouwens ook bij de bibliotheek kunt lenen, staan de lekkerste kind- en ADD-vriendelijke recepten. Het directe verband tussen ADD en voeding is nog niet wetenschappelijk bewezen, maar dat voeding invloed heeft op de hersenen en concentratie/focus, is een feit.

add behandeling zonder medicatie voeding yoga meditatie

Anderen, zoals de Amerikaanse Amens clinic, adviseren een dieet die hoog is in proteine, laag in koolhydraten en hoog in gezonde vetten voor mensen met ADD. Koolhydraten – bijvoorbeeld in koekjes, crackers, brood en pasta – verlagen het dopaminegehalte in de hersenen, wat ervoor zorgt dat je je slechter kunt concentreren.

Zelf ontdekte ik in Nieuw Zeeland hoe verschrikkelijk hyperactief ik raak van gluten, en niet veel later ontdekte ik dat ik zuivel ook beter kan vermijden. Het aanpassen van mijn dieet heeft mijn leven veranderd in heel veel opzichten. Het zorgt ervoor dat ik gezond en succesvol leef met ADD zonder medicatie.

Lees meer over voeding en ADD

3. ADD zonder medicatie? Yoga en meditatie!

ADD is een aandachtsstoornis, maar het mooie is: aandacht kun je trainen! Dit doe je bijvoorbeeld tijdens yoga of meditatie.

Psycholoog Lotte Janssen promoveerde op 1 april 2019 aan het RadboudUMC met een onderzoek naar het effect van mindfulness als aanvulling op de reguliere ADHD-behandeling. Na drie maanden was een duidelijke vermindering zichtbaar van de symptomen van ADHD, in vergelijking met een andere groep mensen die alleen de reguliere behandeling volgden.

Meditatie heeft nog meer effecten behalve het verbeteren van de aandacht. Het vermindert stress, maakt je bewuster en het verbetert de hersenfuncties. Mediteren hoef je niet te doen in een tempel, met wierrook en op een meditatiekussen. Meditatie kun je op verschillende manieren doen, vind hier dus je eigen manier in. Je simpelweg voor een paar minuten op je ademhaling focussen is al één van deze manieren.

Yoga is ook een fijne manier om je concentratie te trainen. Bij yoga werk je onder anderen aan lichaamsbewustzijn, focus, balans en ontspanning. Al deze ‘skills’ komen enorm van pas wanneer je ADD hebt.

add behandeling zonder medicatie yoga

Een mooie bijkomstigheid van yoga en meditatie: je gaat er heeeeerlijk van slapen.

Mindfulness bij ADD of ADHD

Veel mensen met ADD of ADHD hebben last van chronische stress. Zij zitten niet lekker in hun vel, piekeren overmatig, kunnen niet tot rust komen, zijn angstig en hebben zorgen. Wat daar dus heel goed bij kan helpen, is Mindfulness. In 2013 deed ik een 8-weekse cursus Mindfulness en dit veranderde mijn leven.

Mindfulness: “IN EEN PAAR MINUTEN PER DAG VAN CHAOTISCH EN GESTRESST NAAR RUSTIG EN GELUKKIG”

Mindfulness heeft veel voordelen, zoals:

  • Minder stress en betere emotionele balans
  • Het beter kunnen nemen van beslissingen
  • Betere focus en concentratie
  • Betere en kwalitatievere nachtrust
  • Meer controle over het autonome zenuwstelsel
  • Verhoging van het algehele gevoel van geluk
  • Toename in creativiteit

Dit heeft een enorm positieve invloed op je relatie(s). Bij Happy with Yoga, volg je online, heerlijk vanuit huis, een 8-weekse cursus Mindfulness.

Tijdens mijn burn-out periode volgde ik een 8-weekse mindfulnesstraining. Eerst dacht ik dat het niets voor mij was, maar al na een aantal weken voelde ik de voordelen. Mediteren maakt me ontspannen en kalm. Het geeft me energie, balans en focus.

Aan yoga hoefde ik niet te wennen, dit vond ik vanaf het eerste moment helemaal geweldig. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat dit voor jou ook zo is. Daarnaast zijn er veel verschillende soorten yoga – zoals hatha yoga, vinyasa yoga, yin yoga en ashtanga yoga -, het is belangrijk om te ervaren welke vorm van yoga bij je past. Of misschien passen ze wel allemaal, zoals bij mij 🙂

Lees meer over het effect van yoga op ADD.

4. Voedingssupplementen (ADD natuurlijke behandeling)

Niet alleen ADD en voeding is iets waar onderzoek naar gedaan wordt. Hoewel hier nog weinig onderzoek naar is gedaan, zijn de resultaten van kleinschalige onderzoeken over voedingssupplementen voor ADD veelbelovend.

In het artikel van Medical News Today bijvoorbeeld, leggen ze uit hoe de mineralen en vitamines melatonine, vitamine D, zink, ijzer en omega 3 (veganistisch verkrijgbaar als algenolie) helpen bij verschillende hersenfuncties. Andere veelbelovende supplementen die worden onderzocht zijn pycnogenol (afkomstig van een Franse Dennesoort, prijzig maar veelbelovend) en Ginkgo Biloba (een kruid afkomstig van de bladeren van een boom).

Vitaminesupplementen zijn verkrijgbaar via de links. Overleg wel altijd met jouw behandelaar.

add natuurlijke behandeling

Zelf heb ik goede ervaringen met bovenstaande supplementen (behalve pycnogenol en Ginko Biloba) en daarbovenop Magnesium citraat, Calcium Citraat en vitamine B12. Mijn arts die zowel Westerse als Oosterse geneeskunde practiseerde raadde mij deze supplementen aan, van het merk Lamberts. Inmiddels neem ik de supplementen niet meer dagelijks, maar zeker een paar keer per week.

Het was even een investering, maar het heeft mijn leven dubbel en dwars verbeterd.

Lees meer over supplementen voor ADD

5. ADD zonder medicatie: leef je leven op jouw manier

Niet iedere omgeving is geschikt voor iemand met ADD en ook op het gebied van werk en vrije tijd kun je je afvragen of je op dit moment je leven optimaal leidt voor iemand die ADD heeft.

Van jongs af aan dacht ik dat ik fulltime moest werken op een kantoor, en de ‘corporate ladder’ moest beklimmen. Dat is immers wat je doet als je een goed stel hersenen hebt. Ik groeide op in een stad, en ik was er van overtuigd dat dit de ideale leefomgeving was. Als ADD’er ben ik vrij sociaal en empathisch. Ik vond dan ook altijd dat mijn agenda vol moest zijn (of eigenlijk ‘gebeurde’ dat gewoon) en dat ik iedereen moest helpen die om hulp vroeg.

Jaren later ben ik er wel achter dat ik niet in een drukke stad moet wonen, niet fulltime op een kantoor moet werken (want wat is nou de ideale baan voor iemand met ADD?) en dat ik regelmatig me-time moet inplannen. Van een volle agenda raak ik gestresst, en ik mag best ‘nee zeggen’.

Het anders inrichten van mijn leven helpt mij enorm bij het gezond en gelukkig zijn met ADD zonder medicatie.

Dus: Leef je leven op jouw manier!

Leef jij ook met ADD zonder medicatie?

Ben jij ook gelukkig, gezond en/of succesvol met ADD zonder medicatie en heb jij nog tips? Sharing = caring: deel het met mij en de lezers onder dit artikel :).

Binnenkort plaats ik hier meer tips, zoals vitaminesupplementen en wietolie voor ADD. Wil je op de hoogte blijven? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Volg Leuk Leven met ADD op Facebook, Twitter en Instagram. Ben je op zoek naar likeminded people? Word lid van Wandering Minds Community, voor iedereen met een uniek brein. 🙂

Misschien vind je dit ook interessant:

Dit artikel bevat affiliate links. Wanneer je een product via de link koopt, steun je leuklevenmetadd.nl. Super bedankt daarvoor 🙂 Natuurlijk promoot ik alleen artikelen waar ik achter sta. Ik ben een wannabe-minimalist en zal altijd aanbevelen om een product alleen te kopen wanneer het écht iets toevoegt aan je leven. Of zoals Marie Kondo zou vragen: ‘does it spark joy?’ 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *