ADD symptomen vermoeidheid
ADD problemen

ADHD/ADD symptomen en vermoeidheid

Als je aan ADD of ADHD denkt, denk je misschien aan kenmerken zoals hyperactiviteit, snel afgeleid zijn, hyperfocus en chaotisch zijn. Een kenmerk die soms over het hoofd wordt gezien is vermoeidheid. Wat is het verband tussen ADHD of ADD symptomen en vermoeidheid? En hoe kunnen we ervoor zorgen dat we – met ons overactieve brein (en lichaam) – niet vermoeid raken?

Vermoeidheid, een vergeten ADHD/ADD symptoom?

Vaak wordt vergeten dat vermoeidheid één van de meest voorkomende symptomen is van ADD en ADHD. Veel meer aandacht is er voor de rusteloze, chaotische en impulsieve kant van de diagnose(s). Maar alle uitdagingen die komen kijken bij het hebben van een ‘AD(H)D brein’, kunnen voor extreme vermoeidheid zorgen.

Als jij het gevoel hebt dat je batterijen constant leeg zijn, ben je niet de enige!

Als ADHD’er kan je je een wandelende tornado voelen. Dit kost een hoop energie en is dus best vermoeiend. Ik weet er alles van…

ADD/ADHD en vermoeidheid; een neerwaartse spiraal

Hoewel vermoeidheid en uitputting iedereen op een bepaald moment treft, lijden sommigen van ons aan langdurige vermoeidheid. In sommige gevallen, kan dit zelfs leiden tot een burn-out. Eerder schreef ik een artikel over het (mogelijke) verband tussen ADD en burn-out. Mij overkwam het ook. Toen ik 26 was, kreeg ik een burn-out, gevolgd door de diagnose ADD. In plaats van ons die ene dag van de week gewoon somber of uitgeput te voelen, kunnen we ons week na week extreem vermoeid voelen.

Als je niet leert omgaan met je AD(H)D-symptomen, beland je al snel in een neerwaartse spiraal. Misschien voelt het alsof je nooit echt aan de slag kunt – op het werk, of tijdens je studie – omdat je ADHD/ADD en de vermoeidheid je constant naar beneden halen.

add symptomen vermoeidheid tips
Photo by Jeremy Zero

De neerwaartse spiraal van ADHD en vermoeidheid

Constante vermoeidheid gaat vaak gepaard met andere problemen, zoals hoofdpijn en concentratieverlies. Iemand met AD(H)D heeft al moeite met de concentratie, en de vermoeidheid maakt dit alleen maar erger.

Al snel beland je in een neerwaartse spiraal, waar vermoeidheid, concentratieverlies, somberheid en misschien wel schuldgevoelens (‘waarom lukt me dit nou niet?’), elkaar opvolgen.

Waarom is iemand met ADHD/ADD sneller vermoeid?

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom jij met je AD(H)D-brein zo snel uitgeput bent, of je continu oververmoeid voelt.

Mogelijke redenen voor door ADHD/ADD veroorzaakte vermoeidheid:

  • Hyperactiviteit.  Je lichaam en geest kunnen maar een bepaalde mate van gekkigheid aan. Als je continu veel energie verbruikt, vanwege hyperactiviteit, zul je ook sneller moe zijn.
  • Hyperfocus. Als je in de hyperfocus werkt, verbruik je ook veel energie. Daarnaast kan de hyperfocus ervoor zorgen dat je vergeet om te eten of om pauze te nemen. Je lichaam krijgt hierdoor niet de kans om te herstellen van al het werk dat je verricht (en dus de energie die je verbruikt).
  • Slaapproblemen Veel kinderen en volwassenen met AD(H)D hebben last van slaapproblemen. Zelf had ik ook mijn hele leven slaapproblemen, tot ik ‘leerde hoe ik moest slapen’.
    Als jij onvoldoende slaapt, krijgt je lichaam wederom niet de kans om te herstellen, en om je ‘potje van energie’ weer aan te vullen. Lees hier alles over natuurlijke slaapmiddelen.
adhd en vermoeidheid tips
Photo by Jordan Bauer
  • Piekeren.  Iedereen piekert wel eens, maar iemand met een ADHD-brein misschien net een beetje meer. Als je piekert, of simpelweg nadenkt, verbruik je veel energie. Lukt het jou niet om je hoofd eens uit te zetten? Kun je maar moeilijk tot diepe ontspanning komen? Dan is de kans groot dat je (langdurig) vermoeid raakt.
  • Medicijngebruik. Ook ADHD medicatie kan ons uitputten. Zelfs de beste medicijnen, hebben bijwerkingen. Bij mij zorgde medicatie zoals Ritalin, Methylfenidaat Retard en Dexamfetamine ervoor dat ik me welliswaar kon concentreren, maar als het medicijn uitwerkte, was ik helemaal uitgeput. Gelukkig (voor mij en voor velen) bestaan er ook natuurlijke supplementen die je kunnen ondersteunen.
  • Overwerken. Onze prestatiemaatschappij is niet echt ingericht voor mensen met AD(H)D. Als je de kaars aan beide kanten brandt om rond te komen en om daarnaast een goede moeder, partner of vriend(in) te zijn, kan dit verwoestend zijn voor je gezondheid. Aangezien wij met onze ‘ADHD-breinen’ hyperactief en hypergefocust zijn, zijn we bijzonder kwetsbaar voor deze effecten.

ADD en chronisch vermoeidheidssyndroom

Chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS) is een chronische aandoening waarbij men zich voortdurend vermoeid, moe en zonder energie voelt. Mensen met CVS hebben last van hoofdpijn, concentratieproblemen, pijn en cognitieve problemen.

Nieuwere studies tonen aan dat mensen die aan CVS lijden soms ook kunnen voldoen aan de criteria voor ADHD! Beide aandoeningen worden gekenmerkt door onoplettendheid, gebrek aan concentratie en vergeetachtigheid. Meer specifiek zijn mensen met ADHD-onoplettendheid vatbaar voor deze overlap met CVS.

Spaanse onderzoekers besloten bijvoorbeeld om hun CVS-patiënten te testen op ADHD. Van de 158 onderzochte mensen met CVS, bleek 30 procent in aanmerking te komen voor de diagnose ADHD als kind. 21% voldeet ook als volwassene aan de criteria (Bron: Psychologie Magazine).

adhd chronische vermoeidheid
Photo by Doğukan Şahin

Wat is de oorzaak van ADHD en Chronisch Vermoeidheidssyndroom?

CVS en ADHD kunnen beide worden veroorzaakt doordat de hersenen bepaalde neurotransmitters zoals dopamine of serotonine niet kunnen reguleren. Dit maakt het moeilijker voor de hersenen om zich te focussen of te concentreren. Dit symptoom zie je zowel terug bij mensen met CVS als bij ADHD.

Chronisch vermoeid door ADD of ADHD?

Als ADD of ADHD onbehandelt blijft, zou het zich kunnen ontwikkelen tot CVS. ADD wordt vooral bij vrouwen, maar ook bij mannen, minder snel herkend dan ADHD. Sommige mensen met ADD zijn misschien wat rustiger en passiever, en dit wordt dus niet meteen als ADHD-gedrag herkend. Het onoplettend ADHD-type (ADD) wordt gekenmerkt door concentratieproblemen, dagdromen en traagheid in spraak en gedrag.

Tips bij ADHD/ADD symptomen en vermoeidheid

Als je kenmerken van AD(H)D vertoont – of je nu wel of geen diagnose hebt – en je bent vermoeid, kunnen de volgende tips jou helpen. Het is belangrijk om, als je de hele tijd moe bent, ervoor te zorgen dat je deze vermoeidheid onder controle krijgt. Als je dit niet doet zul je in de neerwaartse spiraal belanden, en misschien wel chronisch vermoeid of burn-out raken.

adhd symptomen vermoeidheid
Photo by Ben White

Tip 1. Leer omgaan met stress

Om ervoor te zorgen dat je niet in de neerwaartse spiraal van ADD symptomen en vermoeidheid belandt, is het belangrijk om manieren te vinden om de impact van stress op je leven te beperken.

Stress heeft negatieve gevolgen voor je gezondheid. Het beïnvloedt bijvoorbeeld je stemming en gedrag, verhoogt je bloeddruk en kan zelfs zorgen voor hartaandoeningen en overgewicht. Ook heeft het een grote invloed op ADHD en ADD symptomen en op je slaappatroon. Stress zorgt daarnaast voor vermoeidheid.

Een aantal tips bij stress bij ADD en vermoeidheid:

  • Achterhaal wat de oorzaken zijn van stress in je leven, en maak hier een lijstje van. Levert jouw werk bijvoorbeeld stress op? Of ervaar je meer stress in sociale interacties, familie, financiën en/of tijdsbeheer, organisatie en administratie?
  • Vind vervolgens hulpmiddelen en strategieën om die stress te bestrijden. Misschien wil je van baan veranderen. Misschien past jouw huidige baan gewoon niet bij je persoonlijkheid en vaardigheden. Als dat zo is, doe dan onderzoek naar welke baan eventueel goed bij jou als ADHD’er past.
    Heb jij in andere levensgebieden stress? Ga bijvoorbeeld in (relatie)therapie of volg een cursus mindfulness.
  • Zorg dat je regelmatig ontspant. Vind je het moeilijk om te ontspannen? Probeer deze methode voor diepe ontspanning eens. Doe leuke dingen met vrienden, ga regelmatig naar de sauna of boek een massage.
  • Ook cognitieve gedragstherapie is een manier om beter te leren omgaan met stress en spanning.
adhd symptomen vermoeidheid tips
Photo by Christopher Jolly

Tip 2. Zorg dat je goed slaapt

Als je niet goed slaapt, heeft dit invloed op je hele leven. Ik weet daar alles van. Tot mijn ADD-diagnose viel ik nooit voor 02.00 in slaap. Als ik 4 uurtjes per nacht sliep, was het veel. Daardoor was ik altijd moe.

Stress heeft invloed op je slaap, maar ook je AD(H)D kan ervoor zorgen dat je moeilijk in slaap komt, of niet doorslaapt.

Zorg daarom dat je goed slaapt. In een eerder artikel deelde ik de tips die ervoor gezorgd hebben dat ik nu slaap als een roosje. Het ‘afbouwen van de dag’ en het ontwikkelen van een avondritueel, zijn voor mij essentieel om goed te kunnen slapen. Overweeg je om slaapmedicatie te gaan gebruiken? Misschien wil je eerst natuurlijke slaapsupplementen proberen. Zelf heb ik goede ervaringen met dit supplement, die naast je slaap ook je stemming positief beinvloedt.

vermoeidheid adhd tips
Photo by Christopher Jolly

Tip 3. Verminder vermoeidheid dankzij de juiste voeding

Ons dieet is van grote invloed op bijna ieder aspect van onze gezondheid. Voeding speelt een cruciale rol bij ADHD/ADD symptomen en vermoeidheid. Als je alleen maar rotzooi in je lichaam stopt – zoals geraffineerde suiker, geraffineerde koolhydraten zoals wit brood, pasta, pizza en koekjes, snoep en andere vormen van bewerkte voeding en junkfood – zullen je niet alleen je ADD/ADHD symptomen verergeren, maar ook je vermoeidheid.

Eet je met regelmaat en gezonde maaltijden – zoals maaltijden met fruit, groenten, noten, bonen, andere peulvruchten en andere onbewerkte voeding – zal dit een positieve invloed hebben op zowel je AD(H)D als op je vermoeidheid.

Lees hier alles over AD(H)D en voeding en de invloed van koffie op AD(H)D.

tips bij add adhd vermoeidheid
Photo by Christopher Jolly

Tip 4. Zorg voor voldoende lichaamsbeweging

Niet alleen goed slapen en goed eten zijn cruciaal als het gaat om ADHD/ADD en vermoeidheid. Ook is het belangrijk om voldoende lichaamsbeweging te hebben. Vaak, als we moe zijn, denken we dat we geen energie hebben om te sporten of bewegen. Op zo’n moment ploffen we op de bank, en zetten we een Netflix serie aan.

Het is echter belangrijk om actief te zijn, om gezond en energiek te blijven. Lichaamsbeweging maakt endorfine vrij in onze hersenen, waardoor we ons beter kunnen concentreren en ons lichaam in het algemeen beter voelt en functioneert. Als we regelmatig bewegen slapen we ook beter.

Maak dus tijd vrij om te sporten of bewegen. Je hoeft echt niet iedere dag naar de sportschool en iedere week een marathon te lopen. Iedere dag een wandeling maken kan al het verschil maken voor je ADD en vermoeidheid.

Tip 5. Gebruik (ADHD-)supplementen

Sommige mensen met AD(H)D hebben baat bij medicatie. Als jij denkt dat medicatie jou kan helpen, neem dan contact op met je (huis)arts of psychiater. Medicatie kan je helpen bij het onder controle krijgen van je AD(H)D-symptomen, en dit kan een positieve invloed hebben op je energie en vermoeidheid.

Als medicatie voor jou niet werkt, zijn er ook natuurlijke supplementen die je kunnen helpen bij het onder controle krijgen van je ADHD-symptomen.

Hier lees je meer over ADHD/ADD supplementen.

Een langetermijnoplossing vinden voor ADHD symptomen en vermoeidheid

Uiteindelijk is het belangrijk dat je je ADD/ADHD-symptomen aanpakt, of ermee leert omgaan. Je hoeft niet alle tips uit dit artikel meteen toe te passen. Zie het als een aanpassing van je levensstijl, waardoor je steeds beter leert omgaan met de ADHD-symptomen die tot vermoeidheid leiden.

Kijk op een holistische manier naar je leven, en probeer een balans te vinden in je dagelijkse routine en gewoontes. Uiteindelijk is het belangrijk dat je in alle aspecten van je leven een balans vindt.


Yoga nidra voor diepe ontspanning

Vind je het moeilijk om te ontspannen, of om in slaap te komen? Yoga Nidra is de ultieme methode om tot diepe ontspanning te komen. Dit heeft een positieve invloed op je slaap, maar ook op het herstel van je lichaam. Hierdoor zul je minder vermoeid zijn.


Volg Leuk Leven met ADD op FacebookTwitter en Instagram. Ben je op zoek naar likeminded people? Word lid van Wandering Minds Community, voor iedereen met een uniek brein

Dit artikel bevat affiliate links. Wanneer je een product via de link koopt, steun je leuklevenmetadd.nl. Super bedankt daarvoor  Natuurlijk promoot ik alleen artikelen waar ik achter sta, en betaal jij niets extra’s. Ik ben een wannabe-minimalist en zal altijd aanbevelen om een product alleen te kopen wanneer het écht iets toevoegt aan je leven. Of zoals Marie Kondo zou vragen: ‘does it spark joy?’ 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *