ADD slapen, over ADD en slaapproblemen ritme en structuur voor ADD
ADD problemen,  ADD tips en oplossingen

ADD en slaapproblemen oplossen zonder medicatie

Iedereen heeft zo’n 7-8 uur slaap nodig per nacht om zich productief en fit te voelen. Helaas hebben veel mensen slaapproblemen. Vooral ADD en slaapproblemen is een combinatie die vaak voorkomt, zowel bij kinderen als volwassenen met ADD. Hoe kun je slaapproblemen oplossen zonder medicatie? In dit artikel vind je tips om beter te kunnen (in)slapen (ook voor mensen die geen ADD hebben maar willen slapen zonder medicatie). Ook deel ik mijn favoriete natuurlijke slaapmiddel, en mijn favoriete thee om te ontspannen.

ADD en slaapproblemen; voor mij niet onbekend

Als kind met ADD (zonder diagnose) kon ik ’s avonds niet in slaap komen en ’s morgens kregen mijn ouders me met geen mogelijkheid uit bed. Misschien herken je dit, bij jezelf of bij je kind? Het was iedere avond een strijd, en wat voelde ik me slecht. Omdat ik niet beter wist, had ik eigenlijk niet echt door hoe destructief het was. Ik was eigenlijk ALTIJD moe. ‘Stel je niet zo aan’, werd regelmatig tegen me gezegd.

add en slaapproblemen oplossen volwassenen

ADHD/ADD hebben en slapen als een roosje; het kan!

Het kan echt hoor, ADD hebben, geen medicatie gebruiken en toch slapen als een roosje. Toen ik het belang van ritme en structuur voor ADD ontdekte, veranderde alles. Ik leerde mezelf trucjes aan om beter te kunnen slapen. Ook leerde ik hoe ik me kon ontspannen. In dit artikel vind je informatie, mijn ervaring & tips.

Waarom hebben mensen met ADD last van slaapproblemen?

Waarom komt de combinatie ADD en slaapproblemen eigenlijk zo vaak voor? Mensen met ADD hebben last van innerlijke onrust, piekeren en drukte in het hoofd. Dit kan er allemaal voor zorgen dat je niet in slaap kunt komen. Wanneer je onrustig gaat slapen, is de kans ook nog eens groot dat je snel weer wakker zult worden, midden in de nacht.

add slaapproblemen

Als kind lag ik uren wakker met negatieve gedachtes, interessante vraagstukken maar ook met de wildste, spannende en avontuurlijke ideeën. Terwijl ik in mijn bed schaapjes probeerde te tellen, stuiterden mijn lichaam en geest alle kanten op. Mijn moeder was radeloos. Zelf wist ik niet beter, maar ik vond het wel verschrikkelijk om naar bed te gaan. Ik probeerde dit dan ook zo lang mogelijk uit te stellen.

Medicatie voor ADD en ADHD heeft – naast de ‘standaard ADD problemen’ zoals innerlijke onrust – ook invloed op je slaap. De medicijnen zoals Ritalin, Concerta en Dexamfetamine zorgen er namelijk voor dat je je extra wakker en alert voelt. Andere stimulanten zoals suiker, koffie, thee en chocolade hebben ook een negatieve invloed op je slaap (Bron: WebMD).

add en slaapproblemen oplossen volwassenen en kinderen

Als ik nu terugkijk op mijn slapeloze nachten, weet ik dat de enige echte oplossing was: te leren hoe tot rust te komen. Dit moest ik echt leren, en dit heeft een paar jaar geduurd.

ADD slaapproblemen: de gevolgen

Wanneer je ’s nachts niet slaapt, verergeren de symptomen van ADD enorm. De volgende ochtend ben je moe en je belandt in een soort overlevingsstand. Dit gebeurt ook bij jonge kinderen die erg moe zijn: ze worden druk.

Misschien ga je wel op zoek naar suiker of koffie. Het gevolg: je wordt nóg hyperactiever, waardoor je ’s avonds weer niet in slaap kunt komen. Je bent in een vicieuze cirkel beland.

Niet slapen kan uiteenlopende negatieve gevolgen hebben, zoals energietekort, problemen op het werk, depressie en burn-out.

Is ADD het zusje van een slaapstoornis?

Nederlandse onderzoekers van het Onderzoeksinstituut Brainclinics in Nijmegen en PsyQ, kenniscentrum ADHD bij volwassenen in Den Haag deden onderzoek naar ADHD en slaapproblemen. Zij vonden veel overeenkomsten tussen de symptomen van ADHD en die van een slaapstoornis:

add slecht slapen onrust

De volgende vraag dringt zich op: heeft iemand ADD/ADHD en daardoor slaapproblemen, of vertoont iemand kenmerken van ADD/ADHD maar ontstaan de symptomen door de slaapproblemen?

Het antwoord hierop is voor dit artikel niet zo belangrijk. Of het probleem nu is ontstaan bij de ADD of bij een slaapstoornis, de slaapproblemen moeten worden opgelost wil je weer kunnen functioneren. Daarom deze tips voor slaapproblemen oplossen zonder medicatie.

slaapproblemen oplossen zonder medicatie

ADD en slaapproblemen oplossen zonder medicatie

Steeds meer mensen gebruiken medicijnen om in slaap te kunnen komen. Denk aan Temazepam, Oxazepam, Lorazepam en Diazepam. Helaas zijn deze medicijnen zeer verslavend, dus voor de lange termijn is dit geen oplossing. Gelukkig kun je ook slaapproblemen oplossen zonder medicatie. Het is misschien in mindere mate een ‘quick fix’, maar als je jezelf eenmaal hebt ‘getraind’ om goed te slapen, dan staat er niets meer tussen jou en die fantastische nachtrust.

ADD slaapproblemen zonder medicatie: slaapproblemen oplossen met een avondritueel

Slaapproblemen oplossen zonder medicatie is heel goed mogelijk, je moet alleen even oefenen. Mijn eerste tip is, creëer een fijn avondritueel. Het doel van zo’n ritueel is jouw lichaam ‘vertellen’ dat het bijna tijd is om te gaan slapen. Je hartslag zal omlaag gaan, je zult meer melatonine (het slaaphormoon) gaan aanmaken en je daardoor ontspannen en slaperig gaan voelen.

In de afgelopen jaren ontwikkelde ik voor mezelf een fantastisch avondritueel, waardoor ik dagelijks tussen 21.00 uur en 22.00 uur als een roosje in slaap val.

Dit ADD slaapritueel ziet er ongeveer als volgt uit:

19.00 uur – 20.00 uur: Als de zon ondergaat, dim ik de lichten in huis. Ik heb gemerkt dat fel licht een negatieve invloed heeft op mijn slaap. Wanneer ik televisie kijk, zet ik uiterlijk om 20.00 uur de televisie uit. Kortgezegd vermijd ik licht en harde geluiden. Ook vermijd ik lastige gesprekken en maak ik geen beslissingen meer na 20.00 uur.

20.00 uur – 21.00 uur: Ik zet een kopje kamillethee of nog beter: Pukka Night Time thee. Ik pak een boek of ik speel nog even piano. Als het weer het toelaat zit ik nog even in de tuin. Soms doe ik wat simpele yoga (of stretch)-oefeningen, luister ik muziek of schrijf/teken/kleur ik. Wát ik ook doe na 20.00, het is iets ontspannends.

21.00 uur – 21.30 uur: Tussen 20.30 en 21.30 ga ik douchen en naar bed. In bed schrijf ik in mijn dagboek hoe de dag is gegaan, welke bijzonderheden er waren. Ook geef ik de ochtend, middag en de avond een cijfer. Vervolgens beschrijf ik mijn doelen voor de volgende dag op. Na het schrijven lees ik een boek op mijn e-reader, maar dit hou ik niet lang vol. Na ongeveer 10 bladzijdes val ik als een roosje in slaap.

add en slaapproblemen thee

Dit ritueel zorgt er kortgezegd voor dat mijn lichaam weet dat het tijd is om te ontspannen, omdat ik zo ga slapen. Mijn hoofd kan tot rust komen, omdat ik de hoeveelheid prikkels minimaliseer (geen televisie, geen zware gesprekken).

Als je een partner hebt kun je elkaar bijvoorbeeld masseren (en daarna misschien iets anders doen ;-))

ADD en slaapproblemen oplossen met supplementen

Het is natuurlijk belangrijk dat je je lichaam ‘leert’ om tot rust te komen, om vervolgens goed in slaap te komen en diep te kunnen slapen. Wat hierbij kan ondersteunen, zijn supplementen. Zelf heb ik goede ervaringen met het natuurlijke slaapmiddel Nachtrust & Stemming van Natuurlijk Presteren.

ADD slaapproblemen oplossen: Alle slaaptips op een rijtje:

Naast het avondritueel zijn er nog meer acties die jij kunt nemen om zonder medicatie te slapen. Hier vind je al mijn tips op een rij:

  • Vermijd blauw licht (televisie, telefoon, tablet, etc.) wanneer de zon onder is. op je telefoon en tablet kun je een blauw licht filter aanzetten.
  • Drink geen koffie of zwarte thee meer na het avondeten
  • Drink een thee met ontspannende kruiden, zoals Pukka Night Time of gewoon simpele kamillethee (of een ander ontspannend drankje) voor je naar bed gaat
  • Dim de lichten in huis wanneer het buiten donker wordt
  • Zet een uur voordat je gaat slapen ontspannende muziek op
  • Doe wat yoga-oefeningen voor het slapen
  • Mediteer voor het slapen, of doe simpele ademhalingsoefeningen
  • Zorg ervoor dat je slaapkamer schoon, leeg en opgeruimd is
  • Vermijd apparaten zoals telefoons en laptops in je slaapkamer. Je slaapkamer mag maar één doel hebben, en dat is slapen (oke… massages, seks & andere ontspannende activiteiten zijn natuurlijk wel toegestaan ;))
add slecht slapen zonder medicatie

Met deze tips is slaapproblemen oplossen zonder medicatie een eitje!

add slecht slapen

Wil jij ook slaapproblemen oplossen zonder medicatie?

Heb jij ook last van slaapproblemen? Ik ben benieuwd hoe jij hiermee omgaat. Wil jij ook graag zonder medicatie slapen? Misschien heb je tips voor mij en de lezers. Deel het in de comments.

Bronnen slaapproblemen oplossen zonder medicatie

GGZNieuws.nl

WebMD

Volg Leuk Leven met ADD op FacebookTwitter en Instagram. Ben je op zoek naar likeminded people? Word lid van Wandering Minds Community, voor iedereen met een uniek brein

Dit artikel bevat affiliate links. Wanneer je een product via de link koopt, steun je leuklevenmetadd.nl. Super bedankt daarvoor  Natuurlijk promoot ik alleen artikelen waar ik achter sta, en betaal jij niets extra’s. Ik ben een wannabe-minimalist en zal altijd aanbevelen om een product alleen te kopen wanneer het écht iets toevoegt aan je leven. Of zoals Marie Kondo zou vragen: ‘does it spark joy?’ 

4 reacties

  • Natalie

    Mijn dochter had ook lang last van ADD-gerelateerde slaapproblemen. Een vast ritueel waarvan een avondwandelingetje met de hond onderdeel van uitmaakte, resulteerde in een beter in slaap geraken. Warme melk met honing werd aangeraden. Aangezien zij geen melk drinkt, heeft ze het met havermelk en honing geprobeerd. Het kan pure suggestie zijn, maar de hoofdzaak was, dat het hielp.

    • JoseSchrijver

      Hoi Natalie, bedankt voor je reactie. Ik kan me helemaal voorstellen dat een avondwandeling helpt bij slaapproblemen. Toen ik in Nieuw Zeeland in een busje reisde, deed ik dit ook iedere avond. Fijn dat ook de havermelk met honing helpt bij je dochter. Bedankt voor de tips!

  • Sabine

    Ik ga s avonds als ik niet kan slapen vaak heet douchen. Dit helpt heel goed. En ik ben op jou aanraden pukka night time tea gaan drinken helpt idd om meer ontspannen te raken. Ook zit ik in de winter s ochtends een uur voor mijn daglichtlamp. Dat helpt om serotonine aan te maken en s avonds weer melatonine.

    • JoseSchrijver

      Heet douchen voor het slapen vind ik inderdaad ook heeeeel fijn. En als extraatje (dit doe ik niet elke dag hoor) een druppeltje muntolie in de douche. Heerrrrrlijk. Wat een goed idee ook, die daglichtlamp. Waar heb je die gekocht?

      Fijn dat de thee jou ook goed helpt. Hij is lekker he?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *