adhd stemmingswisselingen
Problemen bij ADD/ADHD/HSP,  Tips en oplossingen bij ADHD/ADD/HSP

ADD, ADHD en stemmingswisselingen: dit kun je doen

Regelmatig hebben kinderen en volwassenen met ADHD moeite met het beheersen van emoties. Ook hebben we de neiging om emoties sterker te voelen dan andere mensen. Dit kan beide zorgen voor stemmingswisselingen. Wil jij meer weten over ADHD, ADD en stemmingswisselingen? Lees dan snel verder. In dit artikel vind je meer informatie. Ook deel ik tips over hoe je kunt omgaan met stemmingswisselingen.

ADHD, ADD en emoties

Omdat mensen met ADHD het moeilijk vinden om met emoties om te gaan en emoties vaak intenser voelen, kan iets kleins een ADHD’er van zijn stuk brengen. Een slecht cijfer, moeten overwerken, het morsen van een drankje… Dit kan de stemming van iemand met ADHD snel doen omslaan.

Maar ook overprikkeling kan zorgen voor schommelingen in het humeur. Hier heb ik helaas in het verleden zelf veel last van gehad. En nog steeds ben ik niet de fijnste persoon om om je heen te hebben als ik overprikkeld ben ;-).

ADD stemmingswisselingen

Wat zijn stemmingswisselingen?

Niet alleen mensen met ADHD hebben last van stemmingswisselingen. Ook neurotypicals zijn wel eens humeurig en verliezen wel eens hun kalmte.

Stemmingswisselingen, ook wel mood swings genoemd, beschrijven intens schommelende emoties. Sommige mensen omschrijven stemmingswisselingen wel eens als een achtbaan van gevoelens en emoties. Het ene moment voel je je gelukkig en tevreden, het volgende moment ben je boos, prikkelbaar of zelfs depressief.

Soms weet iemand precies waar de schommeling in de stemming vandaan komt. Maar het is ook niet ongebruikelijk dat stemmingswisselingen optreden zonder een duidelijke oorzaak.

Oorzaken van stemmingswisselingen

Iedereen heeft wel eens last van stemmingswisselingen. Maar wanneer je regelmatig last hebt van mood swings en ze jouw dagelijks leven beïnvloeden, kan het een teken zijn van een onderliggende aandoening. Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van chronische ziekten, zoals een neurologische aandoening. Maar ook kunnen allergieën, medicijnen en hormonen zorgen voor stemmingswisselingen. Sommige vrouwen krijgen last van stemmingswisselingen als zij de pil slikken. Maar stemmingswisselingen komen ook voor bij mensen die worstelen met depressie, bipolaire stoornis en borderline. Wat een negatieve invloed heeft op je stemming zijn o.a. slaapgebrek, slechte voeding en drugsmisbruik (Bron: VeryWellMind).

ADHD stemmingswisselingen oorzaak

ADHD medicatie en stemmingswisselingen

ADHD medicatie kan een rol spelen bij stemmingswisselingen. Wanneer stemmingswisselingen in de namiddag of vroege avond plaatsvinden, kan dit te maken hebben met medicatie die uitwerkt (Bron: Understood).

Zelf had ik enorm veel last van stemmingswisselingen toen ik nog ADHD medicatie gebruikte. Wanneer de medicatie uitwerkte was ik niet te genieten. Ik voelde me zo slecht, dat ik gewoon niet wist waar ik het zoeken moest. Ik wilde alleen maar schreeuwen en huilen. Dit gevoel hield 1-2 uur aan. Inmiddels heb ik een manier gevonden om te functioneren met ADD zonder medicatie.

Stemmingswisselingen en (stress)hormonen: biochemische oorsprong?

Stemmingswisselingen kunnen een biochemische oorsprong hebben, oftewel, veranderingen in je humeur kunnen ontstaan door een verstoring van verschillende stofjes in je lichaam. Het is belangrijk dat je neurotransmitters in balans zijn. Wanneer je veel stress ervaart bijvoorbeeld, heeft je lichaam veel adrenaline nodig. Hierdoor worden er te weinig dopamine, serotonine en melatonine aangemaakt. Een disbalans tussen inspanning en ontspanning ontstaat. Ook kunnen slaapproblemen optreden, omdat je hyperactief bent.

Maar wanneer de aanmaak van adrenaline in je lichaam stopt of onvoldoende is, voel je je juist futloos. Wanneer je de disbalans tussen inspanning en ontspanning (en stress en rust/vertrouwen) weet te herstellen, zal je gemoedstoestand verbeteren. Dit doe je onder anderen door essentiële stoffen aan te vullen met een multivitamine, een magnesiumsupplement (in de vorm van een tauraat) en eventueel andere supplementen met saffraan, L-theanine, 5-HTP, Rhodiola of GABA (Bron: Ortho Health Foundation).

Wil je de biochemie in jouw lichaam verbeteren? Neem eens contact op met een orthomoleculair therapeut.

Omgaan met stemmingswisselingen: tips

Gelukkig ben je niet aan je lot overgelaten als je last hebt van stemmingswisselingen. Er zijn heel veel dingen die je kunt doen om meer stabiliteit te ervaren in je stemming. Een aantal tips bij stemmingswisselingen:

  • Beweeg voldoende: een aantal minuten lichaamsbeweging per dag kan stress verminderen, je humeur verbeteren en je helpen je gemotiveerder te voelen. Zorg dus dat je gedurende de dag voldoende beweegt.
  • Eet gezond: Eet voldoende groente, fruit, eiwitten en zorg dat je alles binnenkrijgt wat je lichaam nodig heeft. Zelf ontdekte ik de afgelopen jaren dat gluten en caseïne (in zuivel, vooral koemelkproducten) een enorm negatieve invloed hebben op mijn stemming. Als ik gluten eet raak ik bijvoorbeeld enorm opgefokt en gefrustreerd. Maar ook suiker kan een boosdoener zijn, of (teveel) koffie.
  • Volg een cursus Mindfulness: hier leer je o.a. om volledig in het moment te zijn, niet te piekeren en niet direct te reageren vanuit impulsen en emoties. Je leert ook om de dingen te accepteren zoals ze zijn. Skills die de rest van je leven van pas komen!
  • Probeer de Serobooster of Nachtrust & Stemming. Dit zijn twee supplementen op basis van o.a. 5-HTP die helpen bij de aanmaak van serotonine in je lichaam: het gelukshormoon.
stemmingswisselingen betekenis
  • Zorg dat je je hersenen voedt, het liefst met voeding, maar als dat niet lukt met supplementen. Hier lees je alles over de juiste vitamines voor je hersenen.
  • Houd een dagboek bij: Schrijf iedere dag op wat je gedaan hebt en hoe je je voelde. Op deze manier krijg je meer inzicht in jouw stemmingswisselingen. Wanneer voel je je slecht? Wat heb je daarvoor gedaan (of wat heb je niet gedaan)? Als je weet wat de oorzaak is van je stemmingswisselingen, kun je daar iets aan doen.
  • Zorg voor voldoende slaap: heb je last van slaapproblemen? Dit kan een enorm grote impact hebben op je stemming. Zorg daarom dat je goed slaapt. Zelf heb ik veel baat bij een avondritueel. Maar natuurlijke slaapsupplementen kunnen ook (tijdelijk) ondersteuning bieden.

Lees ook dit artikel over het op een natuurlijke manier verhogen van jouw Serotonine spiegel.

medicijnen tegen stemmingswisselingen

Stemmingswisselingen bij ADHD aanpakken

Heb jij vooral last van stemmingswisselingen vanwege je ADHD-symptomen? Dan is het advies natuurlijk voor de hand liggend: pak je ADHD symptomen aan! Dit kun je op verschillende manieren doen. Voor de één werkt ADHD medicatie goed. De ander (zoals ik) gedijt beter bij een natuurlijke aanpak. Bekijk hier wat ik allemaal gedaan heb op mijn ADD-symptomen onder controle te krijgen.

Wat jij doen om stemmingswisselingen de baas te worden?

Er zijn dus genoeg dingen die je kunt doen om je stemmingswisselingen de baas te worden. Met welke tip(s) ga jij aan de slag? Heb je zelf nog tips, of wil je gewoon even je verhaal kwijt? Reageren mag altijd; laat je reactie achter in de comments onder dit artikel :-).

Volg Leuk Leven met ADD op InstagramFacebookPinterest en Twitter. Ben je op zoek naar likeminded people? Word lid van Wandering Minds Community, voor iedereen met een uniek brein (let op: vul alle lidmaatschapsvragen in om toegang te krijgen. Dit doen we om de kwaliteit en veiligheid in de groep te waarborgen). 

Bronnen

José Schrijver

Wandering Mind, dromer, digital nomad | Ervaringsdeskundige: kreeg ADD-diagnose op 26-jarige leeftijd tijdens een burn-out | holistische visie op ADHD | medicatie-vrij

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *